Wild Wild West

admin-kollegorna 15:02 23 May 2000
Det är med viss förvåning jag ser att det gömmer sig hela fyramanusförfattare bakom [I]Wild Wild West[/I]. Det finns nämligen inget manus.Eller rättare sagt: det är stendött. Will Smith, som fick välförtjänt god kritik efter insatsen i Sonnenfeldsförra, mycket underhållande, fantasifilm, [I]Men in Black[/I], gör härgemensam sak med Kevin Kline som 1800-talsagent i president Grants tjänst.Den av inbördeskriget nyligen skakade nationen står inför ett nytt hot: engalenpanna till sydstatare (Branagh) har kidnappat några framståendevetenskapsmän för att med deras hjälp skapa en domedagsmaskin - och på såsätt tilltvinga sig makten över hela kontinenten. Som synes inte olikt ett ordinärt James Bond-scenario, men kringverket ärmer pretentiöst än så. Resultatet är tyvärr under all kritik och sannoliktäven under de flestas förväntningar. Jag skulle vilja sträcka mig så långtatt påstå att Sonnenfeld & co går under falsk flagg. De låtsas humor,snille och självsäkerhet men har egentligen inte mer timing, eller skaparfler poänger, än en genomsnittlig deltagare i [I]Släng dig i brunnen[/I].Komiken är avslagen, dialogen i sin helhet ansträngt fyndig och de småintelligenta hyss som spetsade [I]Men in Blacks[/I] manus, finns här ingetav. Det är dessutom en väldigt dyr historia. I sitt försök att skapa enretro-sciencefiction, eller en Jules Verne för de historielösa, lärfilmmakarna ha spenderat en halv miljard kronor. Jag gillarinte att säga det uppenbara, men ändå: DE PENGARNA SKULLE SANNERLIGEN KUNNAANVÄNDAS TILL NÅGOT BÄTTRE.Kanske till att delbetala USAs stora skuld till FN, kanske till attbevattna Sahara eller varför helt enkelt inte till att göra en brafilm. En del av denna monstruösa summa har kommit marknadsföringen till del, ochden är onekligen effektiv: Jag nynnade på ledmotivet redan när jag var påväg [I]in[/I] i biografen.
Wild Wild West