When a stranger calls

Johanna Koljonen 14:22 18 Apr 2006
Den osammanhängande och svaga [I]When a stranger calls[/I] från 1979 inleddes med tjugo av skräckfilmhistoriens läskigaste minuter. Barnvakten Jill får obehagliga samtal av en telefonflåsare som verkar kunna se allt hon har för sig. Scenen har förstås inspirerat ett otal efterföljare. Inledningen till [I]Scream[/I]-serien är en respektfull hyllning, och en parodi i MTV:s komediklassiker [I]The State[/I] kulminerade i polismannens oförglömliga tagline "the call is coming from inside your pants". Remake-teamets val att tänja ut inledningssekvensen till en hel film är alltså baserat på sunda filmiska och kommersiella instinkter. Jill kommer till huset, utforskar det, telefonen börjar ringa, och utmaningen blir att ta sig ut levande - helst med två hela barn i släptåg. Berättelsen avancerar nästan i realtid så upplägget står och faller på att publiken orkar intressera sig för en förskrämd tonårstjej i en och en halv oavbruten timme. Själv hade jag åtminstone inga problem på den fronten. Från Camilla Belles första sekund på duken satt jag trollbunden och nästan säkert vilade det ett förklarat sken över mitt anlete. Så upplyst blev jag av insikten om varför Belle prytt omslaget till både [I]Nylon[/I] och [I]Teen Vogue[/I] den här månaden. På stillbilder ser Belle iblnd blyg och stel ut, men det mer än kompenserar hon för på vita duken. 90% av mina anteckningar från filmen är misslyckade försök att fånga formen på hennes läppar. Regissör Simon West utnyttjar också alla genrens möjligheter med ljus och skugga till att skulptera fram nya vinklar i Belles ansikte och filma dem nära, nära. Hennes skådespeleri bär det med lätthet, men en kärna av outgrundlighet behåller hon för sig själv, som filmstjärnor gjorde när de var glamourösa på riktigt. Så här tagen av en skådis har jag blivit bara en gång förut, och det var när Brad Pitt dök upp i cowboyhatt i [I]Thelma & Louise[/I]. Jag bara satte mig käpprak och utbrast "VEM ÄR DET DÄR?" Det var förstås också motiverat av min omedelbara och intensiva vilja att ligga med honom. Camilla Belle är bara 18 år gammal och kan gå precis hur långt helst. Jag utesluter inte att hon så småningom kommer att inspirera mig att sadla om.