US Marshals

admin-kollegorna 14:49 23 May 2000
Den polismyndighet som efter Con Air, med flera tematiskt likartade filmer, dristar sig till att forsla livsfarliga fångar med flygplan borde snarast drabbas av yrkesförbud. Om en pilot dessutom, innan planet lyfter, släpper ur sig kommentarer som "Ännu en vardagsflygning som kommer att gå helt problemfritt" lär vederbörande vara i behov av en längre tids terapi. Eller åtminstone utsättas för en rejäl dos amerikansk actionfilmshistoria. Manusförfattaren John Pogue och regissören Stuart Baird bakom US Marshals har utan tvekan stor vidd på sin referensram i ämnet. Och de återanvänder alla de simplaste greppen när de här skapar ett riktigt osmidigt actionbygge som vilar på en enda, instabil, grundpelare: Tommy Lee Jones poliskaraktär Sam Gerard. Det vill säga den man som flängde som en bindgalen hund efter Harrison Fords läkare i Jagad. Sålunda en fristående fortsättning på en välgjord och framgångsrik film som var en remake av en populär, men knappast vidare dramaturgiskt avancerad, TV-serie. Det skulle kunna ha fungerat, folkliga filmfigurer har som bekant tidigare hoppat framgångsrikt mellan verken - inte minst gäller det James Bond - men då tack vare att den gemensamma nämnaren har hyst antingen trovärdighet eller karisma och komik. I den kategorin platsar inte Gerard. Eller om man säger så här: mitt förtroende för den besatte sheriffen är vid det här laget knappast på topp. Låt vara att han i Jagad riskerade sitt eget och andras liv i jakten på en oskyldig man, men när han ännu en gång gör samma sak, är det inte utan att han borde betecknas som en klåpare, kanske till och med en samhällsfara. Och stackars Tommy Lee Jones, som ju har tappat rejält med mark sedan sin korta storhetstid efter just Jagad, är definitivt inte mannen att skapa liv i något från början döfött. Filmakarnas nästan rörande försök att få oss att tro på den jagade Wesley Snipes eventuella skuld är dramaturgi på grundskolenivå och skriver man dessutom inte under på att Jones fyrkantiga Dirty-Harry-stöpta figur är en hjälte med stort H, är US Marshals ingenting annat än en mycket lång och trälig transportsträcka. Detta trots att man har försökt jaga upp tempot via jakt med i stort sett alla upptänkliga fordon utom tandemcykel. Den som likt undertecknad anser att biljakter alstrar mindre spänning än en dynamo på ett hamsterhjul har alltså inte mycket att hämta här. Som ett av många avsnitt i nämnda 60-talsserie om den jagade Dr Kimble skulle US Marshals göra sig relativt bra, men som biograffilm anno 1998 berättar den en helt annan historia: en om dåligt omdöme och krass vinstlystnad.
US Marshals