Tomorrow Never Dies

10:11 23 May 2000
För några veckor sedan var Pierce Brosnan gäst hos mupparna. Naturligtvis drevs det hejdlöst med James Bond, och Pierce klädde bland annat ut sig till en jätteräka för att nästla sig in hos ett gäng krabbterrorister som försökte ta över studion. När jag ser Tomorrow Never Dies får jag konstigt nog samma känsla av löje, att ingenting är på allvar. Det verkar faktiskt som om regissören Roger Spottiswoode bestämt sig för att göra en parodi på tidigare Bond-filmer. Men det är klart. Något annat är kanske vi det här laget inte möjligt. Historien berättas i ett furiöst tempo, där saker flyger i luften och skottstriderna avlöser varandra i en aldrig sinande ström - utan att Brosnans ansiktsuttryck ändras en enda gång. Jo förresten, vid ett tillfälle spricker fasaden, nämligen när han får prova sin nya bils olika finesser - då skrattar han gott, som ett barn på julafton. Brosnans föregångare Timothy Dalton må vara alltför anonym för att locka folk till biograferna, men han är i alla fall en ñriktigñ skådespelare som framställer sina karaktärer som människor av kött och blod. När Brosnan tog över hans fallna smoking blev Bond en agent med en snygg tandrad och rätt att produktplacera, men utan något som helst djup. Nu är det förmodligen ingen som går och ser en Bond-film för att få sig en lektion i karaktärsskådespeleri, men nerven försvinner när det känns troligare att Kalle Anka ska avlida av att gå in i en lyktstolpe, än att James ska få ett blåmärke efter att ha krockat med en oceanångare. Ramhandlingen känner väl alla till vid det här laget. Mediamogulen Elliot Carver vill öka sin makt och sina rikedomar genom att starta ett tredje världskrig, där all världens tittare ska få biljetter till ringside. Historien är tunn som en mintkaka, och Jonathan Pryce i rollen som Carver spelar över som vore han med i en Monty Python-sketch. Visst är det kul att Brosnan har en uppsjö av nya högteknologiska leksaker att roa sig med, men i längden blir det tröttsamt och faktiskt riktigt tråkigt. Det känns som om agent 007 borde få ta ut sin välbehövliga rätt att dö och vila i frid.
Tomorrow Never Dies