The Other Fellow

Andreas Heilborn 09:00 2 Feb 2023

Hur är det heta James Bond? Eller snarare, hur känns det? Dokumentären The Other Fellow utforskar detta. Vi får möta en mängd olika individer med en sak gemensamt, alla heter James Bond. De är av olika ursprung och ålder. Vissa är framgångsrika, andra kriminella. Någon tyckts hata att dela namn med mästerspionen, speciellt vid filmpremiärer. En annan har bytt efternamn.
 Även Sverige bidrar. Gunnar Schäfer blev först känd som ”James Bond-mannen” i TV-programmet 100 höjdare. Han framställdes där som en något bisarr och excentrisk nörd som bytt namn till James Bond och hade ett eget James Bond-museum i orten Nybro. Men när vi möter honom nu får vi en fördjupad bild. En pojke vars far försvann och som istället fann en fadersgestalt i Bonds skapare Ian Flemming men också i James Bond.

I USA möter vi en medelålders James Bond som tycks avsky att förknippas med karaktären James Bond men trots det använder namnet för att bygga sitt varumärke. Han arbetar som skådespelare.
Detta är några av alla män Bondfilmen fokuserar på. Detta är en av de intressantare dokumentärerna jag sett om James Bond då den inte handlar James Bond som populärkulturellt fenomen. Dokumentären, på lite över en timme, verkar ha bråttom att få in allt om alla Bond. Det är när den stannar upp och lyfter fram de enskilda historierna som den blir som bäst.

En annan sak som slår mig är att majoriteten av de medverkande är födda efter att James Bond etablerades i både böcker och film. Egentligen fanns det bara en James Bond som hade rätt att klaga.
Den riktiga James Bond, ja han är med kort i dokumentären han också, var ornitolog och en av hans böcker fanns hemma hos författaren Ian Fleming. Ett rätt enkelt och bra namn på en agent tänkte Fleming och stal det. James Bond gick från att vara fågelskådare till att bli 007 med rätt att döda. Han verkade inte tyckt att det var helt bekvämt. Den historien hade filmen gärna fått lägga större fokus på. James Bond blev ju verkligen personen som förlorade sig eget namn och för alltid fick leva i dess skugga.