The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes

Rikard Gunnarsson 09:08 16 Nov 2023

Åtta år har gått sedan vi på film senast fick bekanta oss med den totalitära dystopistaten Panem och deras ökända dödslek, där ungdomar från landets mest utsatta områden måste kämpa till döden tills en kvarstår. I ett skede av oändliga nyinspelningar, serieomstarter och uppföljare är det uppfriskande när produktionsbolag låter deras filmserier vila innan de dras upp igen, men trots tid passerad samt att The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes är baserad på Suzanne Collins bok av samma namn är detta en berättelse jag inte ser poängen i att berätta.

Här får vi följa den framtida tyrannen Coriolanus Snow när han agerar mentor under den tionde upplagan av hungerspelen, sextiofyra år innan händelserna i de första filmerna. Som mentor får den 18-årige Snow ansvaret för en av spelets deltagare, Lucy Gray, en ung kvinna han snabbt får upp ögonen för. Plötsligt handlar det inte bara om äran för Coriolanus del, han vill att Lucy Gray vinner då han älskar henne. Att se Panem i en annan tidsepok är en intressant utforskning av Hunger Games universumet, och ett flertal underhållande sidokaraktärer spelade av bland annat Jason Schwartzman, Peter Dinklage och Viola Davis gör att filmen engagerar trots överlång speltid. Men berättelsen dras ner av Coriolanus som huvudfokus. En överdrivet detaljerad bakgrundshistoria för en hänsynslös diktator känns inte nödvändig.

President Snow var en utmärkt antagonist i originalfilmerna, men hans motiv behövde inte förklaras mer än vad som redan framgick. The Ballad of Songbirds & Snakes rättfärdigar inte den ideologi Coriolanus och Panems huvudstad representerar, men filmen är heller inte nyanserad nog att bidra med substantiell samhällskritik. Känslan av ett mångfasetterat drama undermineras av att The Hunger Games i grund och botten är ett ganska löjligt koncept vars symbolik till vår tid inte slår hårt som filmskaparna önskar. Den nattsvarta tonen och de obehagliga våldssekvenserna är därav inte effektiva, utan snarare onödiga med brist på djup för att berättiga historiens mörker.