Past Lives

Virve Ivarsson 09:00 21 Sep 2023

Na Young och Hae Sung går i samma skolklass i Korea och tycker mycket om varandra. Den tolvåriga Na säger till sin mamma att hon nog kommer att gifta sig med Hae och när mamman frågar om Na vill gå på en dejt med honom säger hon lyckligt ja.
På dejten, som både Na och Haes mamma agerar förkläden på, konstaterar mammorna att barnen passar så bra ihop. Men Nas familj är på väg att emigrera till USA och på grund av detta skiljs barnen åt, sorgsna. Tills de 12 år senare får kontakt igen. De är då 24 år, Na Young har bytt namn till Nora Moon och de börjar höras regelbundet på Skype men avståndet blir för jobbigt för dem.

Ytterligare tolv år senare får de dock kontakt igen eftersom Hae ska komma på besök till USA. Nu är dock Nora gift med en amerikansk man. Vad kommer hända när hon och Hae träffas igen efter så många år? Och blev livet verkligen som det borde, eller borde det ha varit på ett annat sätt?

Tempot i Past Lives är väldigt behagligt. Ögonblicksbild staplas på ögonblicksbild utan att förhålla sig till någon bestämd dramaturgisk kurva och filmen berättar hela tiden bara det mest nödvändiga. Att berättarperspektivet känns så öppet och nyfiket är en stor fördel då det känns väldigt oklart vad som ska hända men man samtidigt känner att man är i trygga händer.

Jag måste dock säga att jag blir rätt besviken på upplösningen – eller kanske snarare bristen på den. Vid sitt besök i USA ställer Hae ett antal mycket intressanta frågor: ”Om du aldrig hade lämnat Seoul, hade jag fortfarande letat efter dig? Skulle vi ha dejtat? Gjort slut? Gift oss? Skulle vi ha haft barn?” Men i stället för att verkligen ta sig an att besvara dem får jag en känsla av att Nora mer upplever att frågorna kommer försent alternativt att hon inte vågar konfrontera dem på djupet.

Och när filmen sätter frågan kring om man egentligen borde vara med en gammal kärlek i centrum men inte på allvar tycks våga utforska den fullt ut så blir man lätt förvirrad både över filmen och vad Na/Nora egentligen vill. Och det är synd när filmen i övrigt känns så välgjord och tillitsfull.