Ständigt denna kluvenhet inför fransk film. Ena gången fascineras man av hur de lyckas måla ett universum utifrån ett sandkorn, nästa gång är de intellektuella åthävorna så omfattande att man snabbt faller i mycket djup sömn.Långfilmsdebutanten Didier Le Pécheurs Nyheter från Gud sorterar sig med omsorgsfull precision in i det senare facket. Ett försök att redogöra för intrigen skulle kunna se ut så här: Ung, kultförklarad författare lever sig så pass in i sina egna historier att han, liksom en av sina rollfigurer, väljer att i hög hastighet köra rakt in i en mur med sin bil. Författarens änka är förtvivlad, gör några patetiska försök att ta sitt eget liv, men blir uppraggad av två närmast religiöst devota anhängare till författaren. De får så småningom följe av en oskuld till präst och en kvinnlig polis, och tillsammans ger de sig ut på en förvirrad, existentiell odyssé i hopp om att hitta Gud. Oavbrutet orerar de också runt frågan om man över huvud taget finns till om man aldrig varit en rollfigur i en bok. Verklighet och dikt utsuddade i ett misch-masch av intellektuell onani.Överspel och övertoner är legio, begåvade skådespelare som Marie Trintignant och Maria de Medeiros äventyrar allvarligt sina framtida karriärer i vad som måste betraktas som en i det närmaste omdömeslös import från det normalt så kvalitetsmedvetna Triangelfilm.
Des nouvelles du bon Dieu
Skådespelare:
Regi: