Mr Deeds

15:14 1 Oct 2002
Adam Sandler-genren. Jag tror jag gillar den! Han har genom film efter film trivts utmärkt i rollen som enfaldig och utvecklat ett lätt sätt att gestalta det, helt naturligt för Sandler, bräcklig musröst och hundögon intakta. Perfekt är således rollen som Mr Longfellow Deeds, en re-make på Frank Capras [I]Mr Deeds Goes to Town[/I] från 1936 med Gary Cooper och Jean Arthur i huvudrollerna - version 2002 har dock samfälligt slaktats i amerikansk press. Ofantligt gode pizzabagaren Deeds, han är så vänlig att Forrest Gump hukar, så manligt chevaleresk att Cary Grant tar av sig hatten, lever sitt lilla liv i stillsam bonnhåla, levererar Capricciosa, men drömmer om att hans nödrim ska bli storsäljare på landsomfattande gratulationskort. Plötsligt ärver Deeds 40 miljarder dollar av en avlägsen släkting, som fryst till ispinne på en bergstopp. Longfellow beger sig till storstaden New York (ogenerade post-11 september hyllningar inkluderat brandkåren även i den här filmen) för att ta över världens största medieföretag, ett fotbollslag, ett basketlag och en egen helikopter, bland annat. Men runt knuten väntar de onda hyenorna på att slita honom i stycken och sluka de nyförvärvade stålarna. Resten av filmen har alla redan räknat ut och det är givetvis själva poängen - om det är Mys, Romantik och Trygghet man vill åt, det vill åtminstone jag själv rätt ofta. Även om det kanske är väl tjatigt när Steve Buscemi spelar missfoster som vanligt. Däremot spännande att upptäcka hur Winona Ryder, bara för att hon arresterats för snattning och i allmänhet helt spårat ut som privatperson, numera framstår som en intressant skådis! Det går till och med att stå ut med hennes studentikosa frasering. John Turturro, ej heller på favoritlistan annars, är inte mindre än fantastisk som fotfetischistiske butlern, skickar ett saligt flin vid tanken. Filmen saknar i övrigt logik, det är endast en dröm, behagligt tidsfördriv. Gamla värderingar hyllas, god uppfostran, sunt förnuft, som man gärna - förbluffande nog - köper i det allmäntrivsamma paketet. För övrigt känner jag att jag är värd en Mr Deeds.
Mr Deeds