Miss Secret Agent

10:52 20 Apr 2001
Så det är kanske ett fånigt upplägg. Sandra Bullock spelar Gracie Hart, en tuff FBI-agent som boxas, går som en karl och har dåligt bordskick --hon är vad man brukar beskriva som en av grabbarna. Nu gäckas polisen av en tokig terrorist som hotar slå till mot uttagningen av Miss United States och en agent måste under täckmantel ta sig in i tävlingen för att förhindra en katastrof. Den enda agent som passar för uppdraget är Gracie och det visar sig att bakom den oborstade fasaden döljer det sig en sexbomb och yada, yada, yada. (fyll i valfri feministisk kritik själv). Faktum är att [I]Miss Secret Agent[/I] är en rolig film och Sandra Bullock har charm nog att smälta hela Bang-redaktionen. Det här är den Sandra Bullock som körde buss så man hisnade i [I]Speed[/I], den Sandra Bullock vi vill ha, inte den fjantiga Bullock i [I]Medan du sov[/I]. För att klara av sitt uppdrag måste Gracie enligt välkänd Pygmalion stil drillas av en skönhetstävlingscoach, spelad i förbifarten av Michael Caine, och det är bäddat för både komiska scener och pinsamma förvecklingar när tuffa ms Hart ska bli Miss New Jersey -- Gracie Lou Freebush. Det fungerar eftersom manuset är kvickt och Sandra Bullock inte bara delar sitt miljon-dollar smil med Julia Roberts utan också komisk tajming och intelligens. [I]Miss Secret Agent[/I] placerar sig genremässigt i närheten av [I]Die Hard[/I] och [I]Dödligt vapen[/I]-filmerna, även om den inte är lika våldsam, och Bullock är en kvinnlig motsvarighet till den tuffa, snygga och (irriterande) charmiga hjälten. Scenerna när hon retar sin kollega Eric, spelad av Benjamin Bratt, för att han håller på att bli kär i henne är vansinnigt roliga, Bullock dansar runt och sjunger med löjlig röst "you want to kiss me, you want to love me, you want to maarryyy meeee." Tyvärr fegar filmen ur eftersom något snille bestämt att man nog ändå måste försvara och förklara varför man förlägger en actionkomedi med Sandra Bullock till en skönhetstävling. Slutets gråtmilda rättfärdigande av företeelsen hade man gärna sluppit. Ta filmen för vad det är, en komisk bagatell.
Miss Congeniality