Match Point

Hannes Dükler 16:50 24 Jan 2006
Det vore synd att påstå att de första fem åren av 2000-talet tillhörde Woody Allen. Men mängden skräp han fick ur sig är väl en bedrift så god som någon: Curse of the jade scorpion, Small time crooks, Hollywood ending, samtliga trötta och högst irriterande försök till komik ljusår från hans, inte bästa men roligaste film, Manhattan murder mystery. Nej, aldrig trodde man väl att en film med Jason Biggs (i Anything else) skulle kännas som en vagt fräsch vink om att Allen var på väg tillbaka. Lika svårt är det att begripa att det faktiskt fanns en tid då man undrade varför han inte kunde göra komedier igen. På senare år har man som sagt istället väntat på att han ska bli seriös på nytt, Små och stora brott förblir fortfarande Woody Allens absoluta mästerverk. Lite lustigt att nya Match point till stor del är exakt samma historia även om han här helt bortsett från religiösa grubblerier eller något som helst tvivel kring rätt och fel, här är det egen vinning som är rättesnöret för de flesta inblandade. Dessutom har Dostojevskij mixats med lite En plats i solen. Match Point är inspelad helt och hållet i London där irländaren Chris hamnat som tennistränare åt rikemanssonen Tom Hewitt. De konstaterar ett gemensamt operaintresse och Tom tar med sig Chris på en föreställning där han presenteras för Toms syster Chloe. De blir snart ett par och Chris tas emot med öppna armar av familjen Hewett och erbjuds dessutom jobb i familjeföretaget. Toms flickvän Nola är amerikanska med skådespelardrömmar och så småningom inleder Chris en affär med henne. Något som får ödesdigra konsekvenser då Chris nyvunna position står på spel. Match Point är en fascinerande historia om moral, begär och ärelystnad, och vad man är beredd att göra för att behålla sin position. Men det vette fan om det är Woody Allen (här finns inte heller något Woody-alter ego, ganska befriande då det allt som oftast resulterar i rena parodieranden, exempelvis Kenneth Branagh i Celebrity och John Cusack i Bullets over Broadway). Däremot finns det inte längre något som talar mot att Woody Allen kanske hinner åstadkomma ytterligare ett par storverk.