Kyrkogårdsön

Tomas Hemstad 01:04 3 Sep 2004
Den här filmen har allt. Om man med allt menar arisk skärgårdsporr, kalkonartade skådespelarinsatser och elaka ryssar som i en barnfilm hotar en liten tjej med våldtäkt. Allvarligt talat så är det här nog det sämsta jag har sett på bio sen [I]Urban Legends 2[/I]. Det börjar med en kräkframkallande helikopterflygning över Stockholms skärgård och sedan blir det bara värre. Storyn är ett generiskt [I]Bröderna Hardy[/I]-äventyr om smuggelsprit, kommunister och korrumperade poliser i ett u-båtsnojjigt Sverige anno 1985. Ett 1985 som garanterat ingen av den här filmens tänkta målgrupp har upplevt och som inte förklaras särskilt ingående. I detta 1985 springer tre töniga killar och en tjej runt och är nervösa för att de inte får någon regi, samtidigt som de ska rädda gubben Pettersson och avslöja konstapel Nilssons skumraskaffärer. Allt är sommar och saft och kul och kalas fram till upplösningen då filmen vänder och blir våldsam och märklig. Inspirationen ska tydligen vara filmer som [I]Goonies[/I] och [I]Stand by Me[/I] men där förlagorna byggde helt på karaktärer har ungdomsgänget i [I]Kyrkogårdsön[/I] högst ett karaktärsdrag var. En är storebror, en annan lillebror, en är matvraket, en är tjejtjusaren och tjejen är...tjejen. Ibland verkar de så spattiga att de knappt kan bära dessa enkla personligheter. Kommersiellt kan det säkert funka. Småbarn tjänar ju inga egna pengar så draget att göra en barnfilm som är för tråkig för de äldre barnen och för läskig för de små kan säkert funka om filmbolaget bara lyckas kommunicera till föräldrarna att det här är 50% nostalgi och 50% skärgård. I pressreleasen stoltserar man med att det är första gången Lotta Ramel spelar mot sin son Jim Kjellgren. Hallå, liksom. Är inte det här första gången sedan åttiotalstv-serien [I]Affären Ramel[/I] som Lotta Ramel spelar någonting alls? Och vad är egentligen dealen med den märkliga ljudkvalitén? För att inte tala om new age-balladen som är något sorts tema i filmen? Det stora mysteriet på [I]Kyrkogårdsön[/I] har nada med u-båtar att göra. Det stora mysteriet är hur grabbarna Forsström och Möllberg lyckats skrapa ihop stålar till att producera den här märkliga sörjan