Under en lätt försåtlig yta av romantisk komedi, New York-scenerier och könsrollseskapism döljer [I]Kate & Leopold[/I] en ordentligt mängd reaktionär dynga.
Filmen tar sin utgångspunkt i vad som skulle hända om en snubbe från 1800-talet (Hugh Jackman) kunde resa till vår tid, och sedan börja dejta en modern karriäristkvinna (Meg Ryan). Tyvärr känns det som om även manusförfattarna kommer från det förgångna, för deras romantiska fantasier känns snarare 50-tal än 00-tal. Givetvis blir kvinnan i karriären, efter en lite knölig start, fullständigt betagen när hon uppvaktas av en ridderlig och romantisk gentleman. Ja, så tjusad att hon gladeligen offrar allt - familj, vänner, karriär och hyreskontrakt på Manhattan - för möjligheten att tillhöra honom. Efter en krashkurs i 1800-talsmoral inser hon också att den chefsposition på en reklambyrå som hon kämpat för under flera år egentligen inte är något för henne - reklam innebär ju faktiskt att man ljuger för människor.
Saker och ting blir ju inte bättre av att pressmaterialet stolt basunerar ut hur Kate & Leopold är en komedi med ombytta könsroller, där mannen står för det mjuka och romantiska medan kvinnan är cool och blasé. Låt mig bara tillägga att skildringar av kvinnor i karriären som olyckliga och känslomässigt stympade individer däremot faller tillbaka på en lång och stolt tradition inom den amerikanska filmen. Det här är bara en bashning i raden.
Filmens mest talande scen är den där den framgångsrika (men i grunden ack så olyckliga) reklamkvinnan lyckas dra med sig tidsresenären till en reklamfilmsinspelning där han ska göra reklam för margarin. Kvinnor, får vi veta, blir så betagna av en chevarelsk adelsman att de praktiskt taget är beredda att äta margarinet från hans kropp. Reklambyråscenen är troligtvis ren rekaputilation av pitchningen för [I]Kate & Leopold[/I] - för den lär ha gått ut på något i stil med att "kvinnor vill ha män som är gentlemän, de drömmer om att bli uppvaktade av en karaktär hämtad från en Harlequinroman - och vill inget hellre än att en dag få rymma från den jobbiga jämställda vardagen för att istället bli ett prydnadsföremål i livstycke på 1800-talet.
Premiär 5 april.
Skådespelare:
Regi: