Jawbreaker

15:14 23 May 2000
Eftersom en gammal sanning lyder att allt i USA ska vara larger than life, har förstås landet uppfunnit en godisbit som är stor som en golfboll och följaktligen rent ödeläggande för den stackars käft som ska tugga i sig den. En så kallad jawbreaker. En ganska överflödig uppfinning kan tyckas, och nu finns en lika överflödig film namngiven efter denna godisbit för jättar.[I]Jawbreaker[/I] utger sig för att vara en parodi på high school-filmen, en genre som väl ingen kunnat undgå att märka har varit flitigt förekommande på svenska biografer det senaste året. Så långt allt väl, high school-filmen är en genre som lämpar sig bra för parodi, befäst som den är i sina klichéer och sin troget mallföljande intrig och karaktärsteckning. Det borde vara ett lätt uppdrag att få till en kul film med den utgångspunkten. Så fel man kan ha. Intrigen är simpel, som genren påbjuder. Skolans coolaste gäng består av fyra tjejer som på den enas födelsedag kidnappar henne, stoppar en jawbreaker i hennes söta mun och slänger henne i bakluckan på den flotta bilen. När de öppnar luckan för att avslöja skämtet är tjejen död. Resten av filmen går ut på att förhindra att polisen ska kunna härleda brottet till dem, samt att i vanlig ordning göra om skolans största tönt till tjejens efterträdare i cool-ligan. Klimax kommer förstås på den stora avslutningsbalen. Tyvärr verkar regissören och manusförfattaren Darren Stein ha varit på annan ort under så väl manusförfattande som filminspelning. Intrigen hade möjligen hållt för en kortfilm och skådespelarna verkar inte ha fått sig till livs en enda regianvisning. Att de dessutom är ett tiotal år äldre än de karaktärer de spelar är inget att förvånas över - så brukar det vara. Men det ökar förstås inte trovärdigheten.
Jawbreaker