Get Shorty

11:41 23 May 2000
Lånehajen Chili Palmer (John Travolta) åker till Los Angeles för att samla in några skulder. Efter ett tag märker Chili att han har näsa för idéer till slagkraftiga filmmanus, baserade på verkliga händelser -- närmare bestämt ett av de uppdrag han håller på att genomföra. Eftersom utgången ännu är okänd, vet vi inte förrän filmen är över hur hans manus slutar, vilket inte hindrar att han under tiden lyckas få ihop både finansiering och huvudrollsinnehavare. Alltid med kontroll över varje situation, van att hantera småskurkar, en äkta cineast med bred filmsmak -- Chili Palmer är som klippt och skuren för Hollywood. När Elmore Leonard skrev boken som filmen är baserad på, hade han själv i perioder arbetat som manusförfattare i Los Angeles. För den stora publiken är han dock mest känd för sina thrillers, där smågangsters och människor i samhällets periferi slumpartat stöter samman. Några har redan filmatiserats, utan större framgångar, och tyvärr lyckas inte heller Get Shorty förmedla det som gör Leonards böcker så fascinerande. Där lever man sig in i de starka karaktärerna som alltid råkar ut för de mest märkliga situationer, ofta viktigare än själva intrigen. Absurda berättelser med mycket empati, humor och coola repliker. Det är främst det sistnämnda som filmen har tagit vara på och resultatet är en komedi som både är smart och underhållande. Men regissören Barry Sonnenfeld (Familjen Addams) nöjer sig med att skumma på ytan istället för att fördjupa karaktärerna, bygga upp en spänning och engagera åskådaren. Tur för honom att John Travolta lyfter hela filmen som den korrekta gangstern, han är som gjuten för rollen. Gene Hackman som utbränd B-filmsproducent, Rene Russo som skräckfilmsaktris och Danny DeVito i rollen som storhetsvansinnig filmstjärna med Napoleon som bravadnummer gör också hedervärda insatser. Ytterligare några av Elmore Leonards thrillers kan bli film, Quentin Tarantino har nämligen köpt rättigheterna. Nu har han råd minsann, men som tonåring åkte han en gång fast för snatteri. Bytet - en bok av Leonard. Vi får se om Tarantino kan göra vad som uppenbarligen är en av hans stora inspirationskällor mer rättvisa. Tills dess, läs böckerna och gör er egen rollförteckning.
Get Shorty