Förhandlaren

14:11 23 May 2000
Tidigt i höst presenterade den amerikanska branschtidningen Entertainment Weekly sin lista på Hollywoods 25 bästa manliga skådespelare (kvinnolistan skulle komma senare Ð vi väntar fortfarande). Man lyckades inte hitta en vinnare. Förstaplatsen delades mellan två skådespelare: Samuel L. Jackson och Kevin Spacey. Jag har svårt att gå emot tidningen i sak. Ända sedan Glengarry Glen Ross har jag haft ett gott öga till Spacey, och efter De misstänkta, med hans roll som Keyser Soze, finns det inte mycket att tillägga. Jackson har kanske inte varit lika nogräknad som Spacey, men rollerna med Tarantino, i Juryn Ð A Time to Kill och genombrottet som crack-pundare i Spike Lees Jungle Fever, ja, de glömmer vi sent. Kort och gott, trots all stereotyp action och trots alla långa, utdragna scener och all slow-motion i slutet av Förhandlaren kan inget dölja detta giganternas möte. Inte mindre tydligare blir det eftersom Spacey och Jackson möts i en verbal envig, på var sin sida om lagens gräns. I inledningen får vi se Jackson som framgångsrik förhandlare, som gärna tar till vapenmakt när han förhandlat med desperadon till en viss punkt. Någon inom kåren vill dock åt honom och gillrar en fälla där han blir misstänkt för att plundrat kårens pensionsfond. För att bevisa att han inte begått detta brott begår han själv ett brott. Han tar en gisslan och blir således själv en desperado. Plötsligt ska han förhandla, fast på andra sidan skrivbordet. Han ber då att polisen ska anlita en förhandlare från en annan del av staden, som för övrigt är Chicago. Han vill nämligen ha en främling "ibland kan man bara lita på en främling". Och denne främling är givetvis Spacey. Behållningen ligger alltså i mötet mellan dessa, den unge F. Gary Gray visar med de nämnda slowmotion-scenerna att det inte är helt nyttigt att ha för många popvideor bakom sig. Däremot tycks han alltså ha känsla för skådespelare. Valet att plocka den framlidne J.T. Walsh som Internal Affairs-snuten Niebaum visar sig vara ett snilledrag. Det var en stor skådespelare som gick bort i förtid, bara 55 år gammal. Det är väl en tuff bransch det där. Vi får njuta av dem så länge det går. Men Spacey är bara 39 år så de närmaste 15-20 åren i Hollywood torde vara hans.
The Negotiator