Där mitt hjärta finns

18:50 12 Jan 2001
[I]Där mitt hjärta finns[/I] är en typ film som utmärks av att rollfigurerna utväxlar tankvärdheter man kan läsa i Krya på dig- kort. "Efter regn kommer solsken", "I morgon är en annan dag" och så vidare. Och filmens huvudperson Novalee Nation behöver verkligen ett ord på vägen. Hon är sjutton åroch gravid. Hon har inget hem, bara en pojkvän i hockeyfrilla som överger henne på parkeringsplatsen utanför varuhuset Wal-Mart. Där tillbringar hon i smyg tiden fram till att bebisen ska födas. Efter förlossningen blir hon känd som Wal-Mart-mamman, eftersom bebin föddes i gången mellan trädgårdsmöblerna och elapparaterna. Filmen är baserad på en roman med samma namn av Billie Letts, och utan att ha läst boken misstänker jag att det är en mustig historia med starka excentriska kvinnokaraktärer och med en historia som brer ut sig utan tydlig röd tråd. Folk heter saker som Sister Husband, Moses Whitecotton, och Americus. [I]Där mitt hjärta finns[/I] är på det hela taget en tårögd hyllning till den "starka" kvinnan, och filmen spelar på samma känslor som Oprah när hennes program handlar om ensamstående mödrar som får kärleksförklaringar upplästa av sina tonåriga barn. Man blir antingen rörd eller förbannad eftersom det är så oförblommerat manipulativt. Natalie Portman är underskön och går från medellös till ung GAP-kvinna utan synbara svårigheter, och inte heller hennes hopp från varuhusanställd till fotograf verkar kräva någon större kraftansträngning. Ashley Judd är inte alls dum i rollen som Novalees bästa väninna som ständigt är på smällen. Det är varmt, det är feminin mystik för hela slanten och det är en film man kan se ihop med sin mamma utan att vara orolig för att det ska dyka upp någon våldsam ångande sexscen.
Where the Heart is