Breakdown

09:59 23 May 2000
Vilda västern är vildare än någonsin. De oändligt långa motorvägar som sträcker sig genom den amerikanska södern passerar långt ifrån några civiliserade trakter. Enligt filmens premisser försvinner här varje år tiotusentals människor spårlöst under mystiska omständigheter och endast en bråkdel som hittas levande. Att då få för sig att åka omkring i en typisk rikemansbil i denna laglösa frizon, när man dessutom inte har mer än ett par tusen dollar på banken, är mer än dumt. Vår hjälte Jeff går följaktligen på en nit och hans hustru kidnappas av ett gäng som vet att i öknen kan ingen höra dig skrika. Förtvivlad upptäcker stackars Jeff att de få människor som råkar befinna sig här ute i vildmarken verkar vara en genetisk mix av skallerorm och syo-konsulent, och han måste själv kavla upp skjortärmarna om hans fru någonsin ska kunna återfinnas. Den relativt nye regissören Jonathan Mostow har hittat ett tema som säkert skulle kunna bli underlag för en intressant studie i de stämningar som kan tänkas råda i dessa Fin de si¦cle-tider. Men tyvärr går Breakdown inte ut på några djupare vatten - till det är den alltför konventionell och klichéfylld. Bilar som hänger över stup, efterblivna krymplingar som mumlar att -fattar du inte att polisen är inblandad- och en redan under reklamfilmen given upplösning gör att det ibland blir svårt att hålla intresset uppe. En annan begränsande faktor är Kurt Russel som oftare än inte visar varför hans stjärna varit dalande under hela 90-talet. Han är visserligen en pålitlig grovjobbare, men är ofta pinsamt stelbent, vilket får förödande konsekvenser eftersom kameran vilar på hans plågade fysionomi nästan oavbrutet genom hela filmen. Trots sina tillkortakommanden ska det erkännas att Breakdown stundtals är ganska spännande, och inramningen av karg natur och hotfullt blåsvart himmel lyfter underhållningsvärdet till en acceptabel nivå. Bättre skådespelare och en mer fantasifull regi hade emellertid inte skadat i en produktion som nu förblir 90 minuter bitvis småtrevlig men lättglömd actionthriller. Ibland är film faktiskt bäst på video.
Breakdown