Berättelsen om oss

17:35 23 May 2000
Efter 15 års äktenskap har paret Ben (Bruce Willis) och Katie (MichellePfeiffer) börjat undra över vad det egentligen var som de älskade hos varandra från början. När deras barn nu blivit så gamla att de två fått lite tid på tu man hand så märks deras problem tydligare än någonsin. Snart är separationen ett faktum, och Berättelsen om oss utspelas under en sommar då paret försöker hitta tillbaka till varandra. Regissören Rob Reiner, med filmer som Lida, När Harry träffade Sally ochStand by Me på meritlistan, har knappast åstadkommit en amerikansk versionav Scener ur ett äktenskap. Snarare en filmatisering av John Grays bok Mänär från Mars, kvinnor är från Venus, fokuserad på skillnaderna mellan mänoch kvinnor. Bens och Kates äktenskapliga kris beror främst på att de inteförstår varandra, att han är ett förvuxet oansvarigt barn, medan hon ärorganiserad och sköter markservicen hemma. Budskapet förstärks ytterligare iett antal scener där kvinnor och män sitter skilda åt och diskuterar sinarespektive äktenskap och hur det andra könet egentligen fungerar.Men även om frågor som "Är cybersex otrohet?" eller "Måste man vara sams för att vaginan ska kunna ta emot penisen?" inte alls är ointressanta, så är det aldrig någon som kommer fram till något särskilt intressant. På samma sätt skildras det krisande parets problem bara i ytliga konflikter. Korta gräl varvas med tillbakablickar från förr, då han hade hår och hon tokpermanentoch de bägge var lyckliga och liderliga tillsammans. När verkliga problemeller handlingar som faktiskt skulle kunna avbilda någon av huvudrollsinnehavarna i dålig dager undviks så blir det heller aldrig särskilt fängslande eller fascinerande. Snarare så mjäkigt att inte ens de som vill knarka sentimentalitet och gråta en skvätt får valuta för pengarna.[p](Premiär 26 maj)
The Story about Us