Bara vänner - en kärlekshistoria

admin-kollegorna 15:01 23 May 2000
Den Hongkongbaserade regissören Peter Chans Bara vänner - en kärlekshistoria, har fått mycker uppmärksamhet både på hemma- och bortaplan. Han har - inte i fullt så rapp takt som sina massproducerande, mer kommersiellt inriktade kollegor, men ändå med en imponerande produktionshastighet - bakat ihop ett antal filmer under 90-talet, som bidragit till att han idag är en av Asiens mest namnkunniga regissörer. I Bara vänner - en kärlekshistoria spelar Leon Lai (för den skandinaviska publiken mest känd från Wong Kar-wais Änglar i neon) den ambitiöse och hederlige Kina-lantisen Xiaojun, som tar sig till ett överväldigande Hongkong för att ordna en ekonomisk plattform till sig och flickvännen, som väntar hemmavid. Men utan att han själv märker det så glider han allt längre hemifrån; bort från den Xiaojun som anlände tomhänt och smått tafatt till den trollbindande staden och dess människor. Quiao, spelad av storstjärnan Maggie Cheung, en kvinna med skinn på näsan och gasen i botten, virvlar in i Xiaojuns liv och kastar om den vardagliga tågordningen, och tillsammans sluter de en pakt. Xiaojun kämpar för att etablera sig på arbetsmarknaden och Quiao satsar på vilda spekulationer och försöker att överleva rungande börskrascher. Deras övergripande mål är att bli hemmastadda främlingar i sitt eget hemland, och de västerländska paradsymbolerna McDonalds och Musse Pigg har tragikomiskt nog fått betydande roller i detta detaljrika och svulstiga melodrama.Jingle Mas foto är svalt och följsamt och skådespelarna lyser. Men ibland är det svårt att hålla nyfikenheten uppe under de mest utförliga teckningarna. Det är tal om en saklighet i berättandet, en utförlighet som ibland ligger och vippar på gränsen till pedanteri och som definitvit tippar över de gånger när Chan blåser på med mastig musik som ytterligare ska understryka känslotillstånd eller dramatiska skeenden. Men när han skruvar ner på volymen är det stundtals njutbart. Det är sällan man ser två skådespelare som lyckas att kommunicera med så små gester.
Tian mimi