:I Pirjo Honkasalos dokumentär [I]Atman[/I] följer vi en mans 600 mil långa pilgrimsresa längs med Ganges. Vi följer honom över slättland, genom myllrande städer och upp i norr, förbi den heliga staden Haridwar och längst upp i Himalaya i norra Indien, bland glaciärerna där Ganges källa sägs befinna sig. Jamal Lal är puckelryggig och hans ben är förtvinade och han tar sig fram på alla möjliga tänkbara sätt: på båt, buffelkärra, tåg och på händer eller fastklamrad på ryggen av någon av hans följeslagare. Han drivs av en oerhörd glöd och övertygelse, och han är fast besluten att genomföra den långa, strapatsfyllda resan för att hedra sin döda mor och för att hjälpa hennes själ att finna lugn.
Vi följer honom nära. Man får nästan känslan av att hela tiden befinna sig tätt bakom eller vid sidan av och det Indien vi möter är mångfacetterat och lyhört skildrat. Som åskådare dras man in i ett nästan hypnotiskt tillstånd. Det är fascinerande hur nära Pirjo Honkasalo lyckats att skildra heliga riter och en mans andliga utveckling utan att man under en enda minut känner sig som en olovlig åskådare -- snarare som en delaktig bisittare som hela tiden känner sig trygg i regissörens sällskap och hennes känsla för respekt.
En scen som den när vi färdas under en mörk natt på Ganges i en liten träbåt och Jamal Lal plötsligt blir besatt av andar, är så följsam att man nästan tappar andan: inget prat, inga utomstående dramatiska effekter utan bara ett känsligt skeende hos en man med en oerhörd integritet som noteras och fotograferas utan att det vare sig blir freakshow eller psykologisk porr.
[I]Atman[/I] är vidöppen för tolkningar och tankar oavsett vad vilka referensramar man har i förväg. Den skildrar vördnad, fanatism och nästan oförståelig fattigdom och rikedom på samma gång, och vi gör både en religiös och geografisk resa tillsammans med Jamal Lal.
Pirjo Honkasalo, som tidigare bland annat gjort känsliga och angelägna filmer som [I]Tanjuska och de 7 djävlarna[/I] och [I]Askungen i Tallin[/I], har lyckats att göra en mångbottnad men ändå rak film om en del av en komplicerad kultur, som du lugnt kan njuta av vare sig du är indienfantast med ett flertal långa resor bakom dig eller bara lite nyfiken.
Atman
Regi: