Antz

16:51 23 May 2000
Detta är en film för de som undrar hur mycket datoranimering har utvecklats sedan Toy Story och för den som inte kan få nog av Woody Allen. Antz är verkligen en briljant uppvisning i den senaste tekniken. Detaljrikedomen och färgprakten som utsmyckar myrstacken är hisnande, och scenerier där tusentals insekter patrullerar, arbetar eller dansar är verkligen en lektion i vad pojkarna som håller i tangentborden och musarna borta i drömfabriken kan åstadkomma om bara budgeten är den rätta. Med detta som fond får vi följa arbetarmyran Z-4195 (Woody Allen) och hans problem med att anpassa sig till myrornas personlighetsutplånande/kollektivistiska samhällsbygge. Det är inte fel att säga att Allen är roligare än på många år, och det är onekligen en surrealistisk upplevelse att höra Broadway Danny Roses röst komma ur den lilla animerade neurotikern. Som uppbackning har han ett drömlag i superstjärnor som här får chansen att göra parodi på sig själva. Tyvärr har teknikövningarna och rollbesättningen tagit så mycket av filmmakarnas hjärnkapacitet att inte mycket har blivit över till intrigen. Z-4195 förälskar sig i stackens prinsessa och de båda hamnar efter ett par äventyr i insektopia, ett paradis för insekter, som visar sig vara en soptunna med välnärande omnejd. Samtidigt smider den onda generalen Mandible planer att ta över stacken och utrota alla som han inte anser lämpliga i det nya samhället. Allteftersom intrigerna rullas upp framstår handlingen mer och mer som ett nödvändigt ont, och transportsträckorna mellan spektakulära effekter och lustiga cameo-inhopp blir tradiga. Antz flirtar hysteriskt med den vuxna publiken, och är således full av politiska anspelningar, filmreferenser och våld för barn över 15 år. Tyvärr saknar filmen hjärta och historien är alltför mjäkig för att fungera som vuxenfilm - och att de yngre biobesökarna kommer ställa sig upp och jubla över den lilla spänning som jakten på Z-4195 erbjuder har jag svårt att tro. Sett till årets valresultat kan det dessutom vara svårt att i vårt land lansera en film som propagerar för minskat statligt inflytande.
Antz