Allt under kontroll

admin-kollegorna 18:25 23 May 2000
Mike Newell (Fyra bröllop och en begravning, Donnie Brasco) behärskaribland den lite väl sällsynta förmågan att locka fram intressantakaraktärer, och kanske då främst manliga sådana. Men i Allt under kontrollär det inte direkt de manliga karaktärerna som är värda att hålla ögonen på,utan de kvinnliga skådespelarbedrifterna. Nick Falzone (John Cusack) är en lyckad och vältrimmad flygledare i sinabästa år. Han har en tjusig fru (Cate Blanchett), som inte ställer någrakrav på honom mer än att han ska nicka godkännande och äta maten som honförbereder åt honom. På jobbet går han under smeknamnet "The Zone" och förchefen är han mannen som fixar allt. Allt, tills cowboyen Russell Bell(Billy Bob Thornton) dyker upp och ändrar dagordningen. Inte nog med attBilly är sjuhelvetes duktig, att han behandlar datorskärmen och de kryssandemyriaderna av jetplan som ett gameboy, utan han har dessutom en ung ochkurvig fru med alkoholproblem (Angelina Jolie) som får männen att falla somkäglor. Utan ett ord eller någon egentlig överenskommelse inleder Nick ochBilly en tyst men distinkt kamp om heder, ära och lite annat trams somslutligen mynnar ut i den verkliga styrkemätningen: vem får egentligenknulla vem? Till en början verkar Allt under kontroll vara en ganska realistiskskildring av ett machokollektiv där karaktärerna känns äkta: Billy ärlöjligt fåordig och mystisk och Nick är en tuppig charmör. Men en bit in ifilmen händer det någonting, typ i närheten av det att Nick och Billys fruarknullar varandra. Efter det är det lätt att läsa Allt under kontroll somsatir. Hur skulle man annars kunna stå ut med Billys new age-snack ellerNicks plötsliga förvandling till ett psykiskt och fysiskt vrak? Mike Newelllyckas inte med att föra sitt eget skepp i hamn; filmen blir hängande iluften och den känns till och med totalt ointressant så snart somkaraktärerna tappar sin trovärdighet, vilket ofta händer när man ändrarriktning efter halva resan. Ska du över huvud taget gå och se Allt underkontroll, ska du göra det för att se Cate Blanchett och Angelina Jolieskänsliga, nogräknade och lysande tolkningar av de fyrkantiga kvinnorollersom de blivit tilldelade.[p] (Premiär 26 maj)
Pushing Tin