Foto: Jasmin Storch
När de två syskonen Ana och Pablo Londono kom till Sverige 1991 placerades de på ett gammalt mentalsjukhus i Säter, för tillfället omgjort till flyktingförläggning. Tvärs över gatan bodde Lasermannen och den samtida samhällsdebatten dominerades av det rasistiska partiet Ny Demokrati.
23 år senare startar syskonen Londono projektet This is Sweden. Projektet skapar mode som undersöker och utmanar idén kring den svenska identiteten. Det utforskar upplevelsen av att vara rasifierad i Sverige och tar avstamp i syskonens uppväxt, i kombination med känslan av déjà vu som uppstod när de blev varse det rasistiska klimat som återigen gror i landet. Projektet består av en kollektion, serieroman, film och slutligen en utställning. Kontrasten mellan det nya och gamla går tillbaka till uppväxten i Säter. Skillnaden mellan det gamla Sverige, Dalarna och deras tillvaro på flyktingförläggningen har varit inspiration för kollektionen och hela projektet.
Ana och Pablo bestämde sig för att göra kollektionen i färgerna gult och blått. Genom att använda den svenska flaggans färger, som under deras uppväxt varit laddade och inte ansetts tillhöra dem, gjorde de anspråk på Sverige som deras hem. Det blev ett sätt att ge den svenska flaggan nya konnotationer.
Likt synonymer för det moderna mångkulturella Sverige och det gamla traditionella Sverige användes moderna funktionstyger i gult och blått, samt gamla lakan från Tradera. Funktionstygerna och de gamla lakanen fick stå för ett segregerat samhälle.
Kollektionen bygger på olika karaktärer. En är ”den svenska tigern” som är kopplad till andra världskrigets symbol ”En svensk tiger”. Symbolen användes för att uppmana allmänheten till att tiga för att inte riskera Sveriges neutralitet. Med karaktären vill syskonen fråga: ska vi tiga den här gången också?
Projektet föddes ur syskonens ovilja att hålla tyst, och med anledning till deras designerbakgrund blev form det naturliga verktyget. De samarbetade med olika unga kreatörer som också hade en stark vilja att med hjälp av sina redskap kämpa mot ett rasistiskt klimat. Det var så filmen, fotografierna, texterna, illustrationerna och gallerierna kom att expandera projektet.
Ana och Pablo bestämde redan från början att inte ha någon modevisning, utan ville ställa ut kollektionen. Tanken är att låta besökare möta, som de själva gjort under projektets gång, sina fördomar och reflektera över vad som faktiskt pågår i Sverige och Europa. Egentligen skulle projektet likväl kunna heta ”This is England” eller ”This is France” eftersom det i ungefär hälften av EU:s medlemsländer finns rasistiska partier representerade idag. De valde strategiskt att ha vernissagen och utställningen under EU-valshelgen för att ytterligare lyfta frågan om hur vi egentligen vill att Europa och Sverige ska se ut. This is Sweden kommer att turnera runt fram till valet i september, som en del av valprocessen. υ
Fyra delar
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2014.