Sjungande publik ska locka biobesökare i Malmö

linus bjarnelo 10:15 26 Mar 2018

Folk går på bio mindre och mindre. I ett försök att locka folk försöker biograferna nischa sig. På Spegeln i Malmö görs det med Sing Along.



Färsk statistik från SF visar att antalet biobesök under 2017 minskade med 800 000 besökare jämfört med 2016. Samtidigt höjs priserna på biofilmerna. Om det beror på priserna eller att ”pirates and chill” hellre lockar kan det spekuleras om. Men faktum kvarstår: Det vanliga biobesöket verkar inte lika roligt längre. Och något måste förändras, alternativt förnyas.

Och just förnyelsen verkar det inte råda nån brist på. Åtminstone inte om man sneglar mot den fristående konkurrenten i Folkets Hus och Parkers regi, Biograf Spegeln i Malmö. De var till exempel först i stan med att öppna upp en biosalong med alkoholförsäljning. Och så har de hoppat på det populära tåget med att arrangera så kallade Sing Along-kvällar.

En Sing Along-kväll är ungefär som det låter. Biobesökarna får ta del av en klassisk musikalfilm - med skillnaden att de tillsammans förväntas sjunga med till låtarna som presenteras i filmen. Under filmens gång finns en körledare som hejar på från scenen och ser till att alla känner sig delaktiga.

Fenomenet med Sing Along-kvällar startade ursprungligen på den klassiska London-biografen Prince Charles Cinema. Detta redan 1999 efter att biografen snappat upp idéen via ett ålderdomshem i London där sjuksköterskorna ville försöka involvera de boende under de veckoliga filmvisningarna genom att dela ut sånghäften till dem inför filmerna. De utvecklade sedan idéen inför Gay and Lesbian Film Festival som de skulle arrangera samma år. Idéen gjorde succé och blev därför även ett återkommande inslag på biografen efter festivalen där den fortfarande lever och frodas. Under de kommande åren spred sig fenomenet ut i världen och nådde så småningom Sverige via Spegelns systerbiograf Roy i Göteborg. 2015 var det Spegelns tur att även de arrangera en Sing Along i samband med 40-årsjubiléet utav The Rocky Horror Picture Show. Sedan dess hålls det nya visningar av filmer som Abba the Movie, Grease och Hair varje månad, om och om igen.

– Det känns verkligen som att det är här för att stanna med tanke på det stora intresset. När vi visade Grease under Malmöfestivalen hade vi kö bortanför Kungastatyn på Stortorget, säger Buffy Croall, eventansvarig på Spegeln.

Hur är stämningen? Sjunger folk verkligen med?
– Alla sjunger, det är ju därför de är här! Det är mer fest än skönsång. Men det hänger mycket på publiken. Ibland kan det vara ett försiktigt gäng och då får vår sångledare arbeta lite hårdare med att få igång stämningen. Det är främst publiken själva som sätter stämningen.

Fenomenet har inte stått still genremässigt under sina snart 20 år på nacken. Det som började som en social stämningshöjare för pensionärer och musikalfantaster har via filmernas värld även hittat nya målgrupper. Inte minst via Disney och succén med Frozen - som blivit lite av fenomenets stora flaggskepp på senare år. Sedan 2014 visar Prince Charles Cinema filmen 1-2 gånger om veckan - och drar alltid fulla hus. Så även de gånger som Spegeln har visat den.
– Sjung med till Frost sticker ut. Genomsnittsåldern är betydligt lägre än våra andra Sing Alongs och biografen fylls av Annor och Saror. Det får gärna dyka upp några Kristoffer och Olof också. Jag har inte sett till några ännu. Men stämningen är enorm.

Fenomenet har också utvecklat filialer i form av andra ”Insert valfritt ord” Alongs så som Drink Alongs – drick varje gång något särskilt förutbestämt händer i filmen, Party Alongs – integrera till handlingen i filmen med exempelvis dans, samt Quote Alongs – citera repliker tillsammans med hela salongen under filmens gång. Även detta något som Spegeln kommer att anamma när de arrangerar en Party/Quote Along av Dirty Dancing i april.

Tror ni att det överlag behövs den här typen av event för att stimulera folk till att gå på bio oftare?
– Ja. Att en biograf måste tänka ”utanför boxen” för att överleva råder det ingen tvekan om.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 03, 2018.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!