DJ:s som Avicii, David Guetta och Calvin Harris dödar festivalscenen

linus bjarnelo 13:52 6 Feb 2015



EDM-kulturen fortsätter att växa, men inte plånböckerna. Utbetalningarna ökar i snabbare takt än festivalerna. Nu varnar till och med arrangörer inom genren om en bubbla som kan spricka och dra med sig hela festivaler i fallet.


Vare sig vi gillar det eller inte går det inte att förneka: den elektroniska dansmusiken är nittiotalisternas svar på rocken. På samma sätt som tidigare generationers föräldrar avfärdade hårdrock som oljud ger den här generationens föräldrar samma känga till EDM. Calvin Harris, David Guetta och Avicii är "rockstjärnor", men det är också de som nu riskerar att slå ut hela festivalvärlden. I och med att EDM-kulturen bara växer och växer, gör nämligen också pengarna – och biljettpriserna – det.

Prisökningar har visserligen alltid varit en naturlig del av festivalernas utveckling. Men i och med EDM-boomen har många av festivalerna varit tvungna att göra markanta prisökningar för att hänga med i den snabba ökningen i gage som DJ:s och producenter kan kräva. En ond cirkel där faktumet att managers och artister har kunnat ta mer mer och mer betalt innebär att arrangörerna i sin tur höjer sina biljettpriser. Och så fortsätter det.

Duncan Stutterheim, grundare av ID&T som bland annat arrangerar festivaler och klubbar, tog upp problemet på en meet & greet för den holländska musikindustrin i Utrecht i början av året.
– EDM håller på att döda festivalscenen. DJ:s borde verkligen be om mindre pengar. Deras fans förtjänar det, sa han.

Han beskrev EDM-kulturen som en bubbla på väg att spricka. För även om marknaden i många fall har en tendens att justera sig själv finns en kritisk punkt under en eventuell nedgång – besökarna kommer till slut att vägra betala de höga biljettpriserna. Som exempel gav Stutterheim festivalen Ultra i Miami, som förra sommaren var uppe i 500 dollar (cirka 4100 kronor) för en biljett, ett pris som ledde till ett rejält bakslag för festivalen.

Calvin Harris, en av världens största DJ:s, tog år 2012 150 000 dollar (cirka 1,2 miljoner kronor) för att spela på en festival. Idag kostar han som mest 550 000 dollar (ca 4,5 miljoner kronor). Också mindre akter riskerar att bli lidande, då festivalerna ofta kompenserar för de stora artisternas höga gage genom att betala ut mindre till de som redan har det svårt att leva på musiken.

Den generella målgruppen för EDM-musik är i åldern 16-25 år – en ung målgrupp som generellt sett redan riskerar att ha en pressad budget på grund av att de exempelvis studerar eller är lågavlönade. Till slut kommer de inte ha råd, och då spricker bubblan.

Stutterheim jämför med "1%-gruppen" i USA.
– De tio procenten av de mest populära får nittio procent av kakan. Självklart gör de bra musik. Men det måste finnas en balans, och det gör det inte nu. Det handlar så mycket om pengar att allt har förändrats, det har gått så långt att festivalupplevelsen blir lidande. Med de dyra gagen blir det mindre kvar att lägga på bra ljud, ljus och utsmyckning, och det gör festivalerna mindre attraktiva.

När Sveriges största festival, Bråvalla, lanserades 2013 låg biljettpriset på 1800 kronor. Till årets festival får besökarna hosta upp 2500 kronor för hela paketet. En av de bokade akterna är Calvin Harris.

Läs även: vår recension av Avicii på Tele2 Arena, "världens dyraste högstadiedisko".

Stad: 
Kategori: 
1 Visa kommentarer (1)

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!