Foto: Ivan Perfiliev.

Shakarchi & Stranéus är tillbaka med ny musik

09:57 22 Mar 2018

Imorgon, den 23 mars, är den Göteborgsbaserade houseduon Shakarchi & Stranéus tillbaka med ny musik. I en klassisk fråga-svar intervju har den ena halvan av duon, Daniel Stranéus, svarat på en drös frågor. 

Det som började som en krock mellan Daniel Stranéus och Faik Shakarchi på Avenyn för tio år sedan slutade som en del i det hajpade skivbolaget Studio Barnhus. Visst, det blev en liten omväg fylld av TV-spel och sena kvällar på ställen runt om Avenyn men nu ett par år senare är de tillbaka med ny musik, som spås bli årets bästa släpp.
– När vi träffades spelade båda skivor på Avenyn. Vi rörde oss inom genren house – vilket väldigt få gjorde på Avenyn på den tiden – så det fanns helt klart beröringspunkter och anledningar till att hänga. Vi gick vidare med att spela osunt mycket tv-spel under en period då båda var arbetslösa och sen knegade vi på restaurang ett tag. Sen dess har vi mer eller mindre suttit ihop.

Hur gick det till när ni blev en del av Studio Barnhus? 
– Om jag minns det hela rätt så hamnade vi på en middag med Kornél Kovacs i samband något gig han hade här i Göteborg för typ nio år sen. Där satt vi alltså med färdiga låtar som vi drömde om att en dag få släppa, bredvid en av killarna som precis startat Studio Barnhus. Tidpunkten var perfekt. Barnhus hade vid det tillfället dessutom endast en release i bagaget och inga kommande inplanerade. Några bärs senare var våra drömmar uppfyllda och Studio Barnhus andra release spikad. 

Men finns det inga bra bolag i Göteborg ni hade kunnat släppa på? 
– Jo, götet har en hel del att skryta med på den fronten faktiskt! Till exempel Aniara Recordings, Bror Records, Höga Nord Rekords, Jens Records och West Coast Recordings. 

Varför har det tagit så lång tid mellan era släpp? 
– Vår återhållsamma output under åren skyller vi på jobb, plugg, två barn, hund och återkommande perioder utan studio att arbeta i. Att vi emellanåt är lite lata kan eventuellt också spela någon roll. 

Hur känns det vara tillbaka i rampljuset då? 
– Det känns som att vi aldrig riktigt tagit oss förbi ridån egentligen. Men oavsett så är det lika kul den här gången att våra låtar får göra något mer än att bara jäsa i våra datorer. 

Vad lyssnar ni på för musik själva?
– Vi rotar i det mesta faktiskt! Förra året var det mycket somalisk r’n’b och japansk disco för oss båda. I år verkar Faik ha snöat in helt på doo-wop medan jag själv för tillfället sonderar terrängen bland gamla jazzpianister. 

I slutet av mars släpper ni albumet Steal Chickens from Men and the Future from God, hur tänkte ni kring namnet? 
– Det är ett citat vi hämtat ur en dokumentär om kringresande musiker i Europa. Vi har verkligen ingen aning om vad titeln betyder, eller om den betyder något över huvud taget. Precis lika skev som titeln är onekligen också innehållet på skivan, och att vi lyckades finna resonans där emellan blev nog avgörande i slutändan.

Albumet spås, av vissa, att bli årets bästa inom den elektroniska genren – hur ser ni på det? 
– Smickrande, helt klart! Huvudsaken är dock att den spelas. Lyckas den tillföra något till förfesten eller göra någons bakfylla lite mindre miserabel är vi mer än nöjda. 

Vi har redan fått höra två låtar från albumet, en av dem heter Kungssten Bus Stop Riddim vad har ni för koppling till Kungssten? 
– Ingen särskild egentligen. Men om Kungssten har någon koppling till Kingston så hör ju låten verkligen hemma där!  

Vad är viktig för den blommande elektroniska scenen? 
– Vi tror att det är en växelverkan av en mängd olika faktorer som påverkar den här utvecklingen. Här i Göteborg kan vi delvis glädjas åt de eldsjälar till arrangörer som regelbundet förser staden med fester som kan mäta sig med det man tidigare behövt dra utomlands för att få uppleva. Vi är också rätt bortskämda med utbudet av lokala dj:s som helg efter helg håller hög ribba. Minst lika viktiga är också alla besökare som i slutändan fyller lokaler, tunnlar och skogar. Stort plus att fler kvinnor fortsätter att ta plats också. Lyckas vi tvätta bort den där trötta gubb-stämpeln som präglar scenen är vi nog fan hemma sen!

De två första släppen från albumet kan du lyssna på här. 

  

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 03, 2018.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!