En skolskjutning äger rum i en privilegierad gymnasieskola i Djursholm. Netflix första svenska originalserie Störst av allt är en turbulent kärlekshistoria som börjar med blod och slutar i tårar.
Golvet är kallt och gråspräckligt. Jeansbenen ligger på varandra, kletiga av vad som nästan ser ut som lera intill en trasig kaffekopp med texten ”Världens bästa pappa”.
Skolbänkarna är rödprickiga av stänket. Fingrarna är kladdiga på handen som vilar med flatan nedåt i en pöl. En ensam hylsa bredvid hennes vita sneakers. Och blod. Överallt blod.
När Störst av allt tar vid är allt redan försent. Det värsta tänkbara har redan inträffat. Ingen hade kunnat tro att det hade kunnat ske här, på en exklusiv skola i ett av Sveriges rikaste områden. En skolskjutning på Djursholm. Ändå ligger de där. Kropparna. Förutom en, hon som sitter mitt i rummet med glasartad blick och blodiga händer bredvid sin döde pojkvän.
Hon heter Maja. Det här är hennes historia.
– Maja är en duktig flicka som har bra betyg, tar hand om sin lillasyster och hjälper till hemma. Men hon har en rebellisk sida i sig och vill göra något mer än att bara följa i sina föräldrars fotspår. Därför dras hon till Sebastian som är väldigt larger than life, säger Hanna Ardéhn som spelar Maja.
Du kanske känner igen henne från SVT-serien 30 grader i februari där hon fick sitt genombrott. Att Hanna Ardéhn skulle bli skådespelare förstod hennes mamma i samma ögonblick som hon skulle hämta sin treåriga dotter på dagis och fann henne öva svordomar framför spegeln. I Störst av allt gör hon sin största och mest utmanande roll hittills.
Netflix har vissa förväntningar på Störst av allt. Det talas om att den ”ska resa” och funka internationellt. Förutsättningarna för framgång finns där. Som förlaga till sin första svenskproducerade tv-serie har Netflix handplockat Malin Persson Giolitos succéroman som har vunnit Glasnyckeln, utsetts till 2016 års bästa krimroman av Svenska Deckarakademien och kallats “andlöst spännande” av Stig Larsson.
Quicksand, som serien heter på engelska, är en av de där lokalt producerade Netflix-serierna som gräver där den står för att skildra en universell erfarenhet. Det är en modern Romeo och Julia, men det är också en historia om ett polariserat samhälle och att utöva och utsättas för makt. Ämnen som alla kan relatera till.
– När jag läste boken glömde jag bort att jag läste den i relation till castingen och jag fastnade fullständigt i berättelsen. Kunde inte sluta läsa och läste ut den på en natt. Den inre monologen fångade mig, det var verkligen Majas sätt att tänka. Kontrasten mellan den extremt tragiska kärleksrelationen och det kalla, hårda som finns i rättegången är så himla intressant, säger Hanna.
Tragedin berättas utifrån två parallella tidslinjer. I det isblå nutidsplanet är dådet genomfört, Maja är häktad misstänkt för mord och inväntar rättegång. I dåtidsskildringen är färgerna varmare och fokus ligger på kärlekshistorien mellan Maja och Sebastian. Det är med andra ord inte en whodunnit-historia, för redan i inledningen vet vi exakt vad som har skett och vem som har gjort vad. Frågan som hänger i luften är istället: Varför?
Hur hittade du fram till Maja?
– Jag pratade mycket med regissören Per-Olav om Majas olika känslolägen och om hur hon förändrar sig från den ena tidslinjen till den andra. Även utanför inspelningen försökte jag sätta mig in i karaktären. Vad är det hon är med om egentligen? Vad känner hon och hur mår en person som har varit med om ett sånt trauma?
Romanen låter läsaren klättra in i Majas medvetande och se världen genom hennes ögon. Störst av allt är skriven som en lång inre monolog som böljar fram i en ström av väsentligheter och oväsentligheter, precis som i en tonårings hjärna.
Huvudregissören Per-Olav Sørensen visste tidigt att det inte var aktuellt med voiceover som gav röst till Majas tankar. Tankarna skulle gestaltas i bild. Men hur gestaltar man 368 sidor tankeroman?
– Vi har arbetat jättemycket med nyanserna i replikerna. Men också med blickar och andning. Andetag kan avslöja mycket om en persons tillstånd. Är du nervös eller lugn? Det har varit utmanande att jobba med, säger Hanna.
För att det inte ska undgå någon att det här är Majas historia är hon med i varje scen. Men samtidigt som kameran fixerar på Maja har hon en egen blick som fokuserar och arbetar likt en kameralins, och i hennes film spelar Sebastian huvudrollen.
Felix Sandman är kanske främst känd som artist och medlem i det nu avsomnade pojkbandet FO&O. I Störst av allt spelar han föremålet för Majas kärleksintresse.
– När jag fick rollen visste jag inte vad jag hade gett mig in på. Men så läste jag boken och fick en chock när jag förstod vad Sebastian går igenom och hans handlingar. Min första reaktion var glädje över att karaktären är såpass komplex, säger Felix.
Sebastian är lyxliraren som spontanflyger till New York över helgen, fixar de fetaste hemmafesterna, vet det bästa tapasstället i Barcelona (eller var det Palmas?) och har klippkort till alla vip-rum. Sebastian är killen som har allt. Ändå är det något som fattas honom.
– När de kontaktade mig och frågade om jag var intresserad av skådespeleri fortfarande... eller egentligen kontaktade de faktiskt min mamma... sa jag först att jag att jag inte hade tid till det, att jag har mycket med musiken. Men eftersom de stod på sig gick jag med på att provspela. I efterhand är jag så glad över det. Det här blev mitt första stora skådespelarjobb. Det har varit en fantastisk upplevelse och jag har känt mig som en turist bakom kulisserna på en stor produktion, säger Felix Sandman över en sprakande telefonlinje.
Sebastian är en skör person som kastar sig från den ena ytterligheten till den andra. Antingen är han störst i världen eller så är han minst. Hur ser du på det?
– Som du säger så går han från att vara störst till att vara minst. Det finns mycket på utsidan som gör att man kan tro att folk mår på ett visst sätt, men alla har en historia och en bakgrund. Det är det som är så intressant med Sebastian. Man kan tro att sådana personer har allt, att de är lyckliga. Men det är bara fasaden, säger Felix.
Felix kan relatera till karaktären Sebastian. Uppväxt på Värmdö känner han igen människorna, miljöerna och festerna som skildras i serien. Någon som däremot fick leta utanför sina egna erfarenheter för att hitta sin rollfigur är Umeå-bördige William Spetz, som spelar förortskillen Samir.
– Samir går på det här fina gymnasiet i Djursholm men kommer inte från överklassen. Han har sökt sig dit från en mindre privilegierad plats i samhället. Det är en intressant utgångspunkt tycker jag, reflekterar William.
– Vad händer med en person som föds i en klass men söker sig till en annan som är rikare och vitare? Han är modig, han vågar göra det. Och så är han väldigt intelligent. Han använder sin intelligens som vapen. Sebastian däremot går på medfödd social status, fortsätter han.
Inför första inspelningsdagen samlades hela teamet med regissören Per-Olav Sørensen och manusförfattaren Camilla Ahlgren i spetsen för att diskutera den underliggande tematiken. Vad är det Störst av allt handlar om egentligen? Frågan har flera svar. För Störst av allt handlar inte bara om det den till synes verkar handla om.
Skolskjutningen må vara ödesstunden i historien men det är inte dess råa, bultande hjärta. Smärtpunkten ligger i vilka vi är i relation till varandra. Vem är du tillsammans med din partner? Är du samma person med hen som du är när du stöter på din kollega vid kaffeautomaten, eller hälsar på dina föräldrar?
Var börjar och slutar social status och när kan vi börja tala om makt? I Störst av allt är den sociala makten en karaktär i sig, en fantom som rör sig bakom kulisserna och ständigt skriver om reglerna.
– Om någon frågar vad Störst av allt är för berättelse så skulle jag säga att skolskjutningen är en katalysator för vad som händer i relationerna mellan karaktärerna. Storyns tema är makt i relationer. Vi lever i en tid där åsikter ställs allt mer mot varandra. Samir och Sebastian har två olika perspektiv och blir varandras motståndare, säger William.
I en nyckelscen får Djursholmsgymnasiet besök av en amerikansk föreläsare som ska tala om nationalekonomi. Sebastians pappa har betalat det svindyra arvodet. När det är dags för eleverna att ställa sina frågor är Sebastian den förste som ställer sig upp, sticker ner handen i fickan och fiskar upp lappen med frågan som hans lärare har förberett åt honom. Osäkert stakar han fram sin fråga.
Samir går däremot off-script, skiter i den på förhand godkända frågan och ställer en ny. Föräldrarna i aulan tappar andan. Någon mumlar att Samir har hamnat på fel föreläsning. Men det är försent, makten i rummet har redan förflyttats.
När Hanna Ardéhn skärskådar Störst av allt ser hon framför allt en berättelse om segregation.
– Vi har en väldigt vit överklass i Sverige. I en scen berättar Samir hur viktigt det är att ha en tragisk bakgrundshistoria när man kommer från botten. Det stämmer verkligen. Titta på Talang eller liknande, där lyfter man fram människor med tragiska bakgrundshistorier. Vi som tittar vill att det ska gå bra för dem. Men vi lever i ett trasigt system. Om man är född in i en lägre klass eller kommer från ett dåligt område så är det svårt att ta sig därifrån. Det är något vi blundar för. I stället säger vi att Sverige är ett jämställt, feministiskt och antirasistiskt land.
Vilken scen var jobbigast att spela?
– Det finns en scen i häktet i slutet av andra avsnittet som var känslomässigt överväldigande. Där släpper Maja kontrollen totalt och låter allt komma fram. Jag är själv väldigt kontrollerad och strukturerad, att bara släppa taget och låta allt välla fram var tufft för mig. Sedan finns det flera scener med mig och Felix också som var riktigt mörka och jobbiga, säger Hanna.
Felix Sandman håller med.
– Jag minns särskilt en inspelningsdag där både jag och Hanna gick runt och grät. Vi kramade om varandra mycket och kollade att vi var okej. Det var många utmanande scener att göra den dagen, men det var också skönt att vi båda kände så. Det visar också på hur svår och stark den här berättelsen är. Det som är svårt är ofta också viktigt. Att spela in en sån här serie ska inte vara lätt och glatt, avslutar Felix.
Störst av allt har premiär på Netflix den 5 april.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 03, 2019.