Foto: Austin Hargrave/Netflix.

Making a Murderer: ”Åklagarna vägrade prata med oss”

08:23 11 Oct 2018

Dokumentären Making a Murderer orsakade tittarstorm, namninsamlingar och protester när den i slutet av 2015 släpptes på Netflix. Tre år senare återvänder serien med del två. Vi har pratat med skaparna Laura Ricciardi och Moira Demos.

Making a Murderer följer det märkliga fallet med Steven Avery. Mannen som frias efter 18 år i fängelset för ett brott han inte har begått. Tre år senare fälls han för ett mord.

Allt började med att ni läste om Steven Averys fall i The New York Times. Vad väckte ert intresse?
Laura:
Stevens fall är unikt. Han hade tjänat 18 år i fängelse för ett brott han inte hade begått, blivit frikänd tack vare nya DNA-bevis bara för att tre år senare åtalas för ett nytt brott. Vi hade aldrig hört talas om någon som friats med DNA-bevis och sedan fällts för ett nytt grovt brott.

Ni arbetade tio år med första delen av Making a Murderer. Hur länge arbetade ni med del två, och hur påverkade detta processen?
Moira:
Vi arbetade nästan exakt tio år med del ett, och för andra delen strax över två år. Vi började producera juni 2016 och blev helt klara för bara någon vecka sedan. Det påverkade förstås processen en hel del. När vi gjorde första delen arbetade vi åtta år helt oberoende. Det gav oss mycket kreativ frihet då det enda det krävde var vår tid, och våra studentlån. För att kunna följa händelserna på plats flyttade vi till Manitowoc, Wisconsin. Och i början var det bara jag och Laura och en lånad kamera. Men snart behövde vi skaffa andra jobb för att kunna betala våra räkningar och finansiera produktionen. Men så länge ingen visste att vi gjorde filmen hade vi inga krav, och kunde ta den tid vi behövde. Med den andra delen ser förutsättningarna annorlunda ut. Fallet är välkänt och folk följer händelseförloppet slaviskt. Utmaningen blev därför att vara effektiva och på mycket kortare tid skapa en lika intim och mångfacetterad berättelse. 

Ni har sagt att det här inte är en ”whodunit”-berättelse. Vad är det då?
Laura:
 Det är en berättelse som följer den åtalade i det amerikanska rättssystemet. Vi förstod tidigt att fallet med Steven Avery var som ett fönster mot systemet. I sin kamp mot domstolens beslut är han en person som kan ta oss från ena änden av det amerikanska rättssystemet till den andra – oavsett vad utkomsten blir.

Vad var er ursprungliga intention med Making a Murderer? Och hur har den förändrats från del ett till del två?
Moira:
 Vår motivation var att ge en inblick i systemet och låta tittaren gå i den åtalades skor. Frågan är komplex och det finns inga enkla svar. För att man ska kunna förstå och ta in allt krävs en uppslukande helhetsupplevelse. I första delen så handlade det om den åtalades upplevelse, i den andra delen ser förutsättningarna annorlunda ut. Både Steven Avery och Brendan Dassey har dömts för mordet på Teresa Halbach. Men båda hävdar sin oskuld. I den andra delen tar vi därför avstamp i den dömdes erfarenhet, och vilka möjligheter det finns för att få resning i sitt fall. 

Hur ställer ni er till kritiken att true crime gör underhållning av någons personliga tragedi?
Laura:
För oss handlar det om transparens. Det här är en story som spänner över 30 år och när vi tittade närmare på det så såg vi att mycket av det som sades inför allmänheten skilde sig från det som sades bakom låsta dörrar. Här fanns makter som ville skriva om historien. Transparens är viktigt, även om den är stökig. Sedan ville vi pröva teorin huruvida de vetenskapliga framstegen verkligen förpassat felaktiga anklagelser till historien. Är det amerikanska rättssystemet bättre på att leverera sanning och rättvisa 2005 än vad det var 1985?

Hur samarbetsvilliga har åklagarsidan varit?
Laura:
De vägrade prata med oss. Så vår tillgång till åklagarsidan har varit begränsad till arkivmaterial och när de har talat i allmänna uppslutningar där vi har kunnat filma.

De senaste åren har true crime-genren haft en renässans. Varför tror ni att vi är så mottagliga för de historierna nu?
Moira:
 Jag kan inte tala för genren i helhet, men för vårt projekt. Making a Murderer är i grunden en underdoghistoria om kampen mot systemet. Jag tror att många känner igen sig i upplevelsen att de är underdogen i sin egen livshistoria, och att institutionerna som utövar makt över dem inte alltid behandlar dem rättvist. Det här är frågor som vi brottas med världen över just nu. I det här långa berättarformatet kan vi ägna tid åt att smälta ämnet och försöka komma underfund med vad det verkligen betyder.

Making a Murderer del 2 har premiär på Netflix den 19 oktober. 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2018.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!