“Varje år hyllas kulturmännens kulturman Ingmar Bergman med en helt egen vecka”, så inleddes en text om Bergmanveckan i Nöjesguidens förra året. Men hyllningen av kulturmannen Bergman har skurit sig något med de senaste månadernas diskussion kring “det manliga geniet”. Något som de ansvariga för Bergmanveckan lyfter inför årets upplaga som präglas av att öppna upp, skärskåda och diskutera.
I år är det hundraårsjubileum för Bergman och hans verk och intresset för att hylla den ärade dramatikern är stor bland nostalgiska Bergmananhängare och diverse kulturmänniskor. En stor del av programutbudet under veckan är till för de entusiaster som vill grotta ner sig ordentligt i Bergmans verk och leverne, men det finns alternativ även för de som inte är utpräglade Bergmanconnoisseurer.
För att få en smakbit av Bergmans konstnärskap finns en del programpunkter som behandlar mötet mellan originalverken och nya tolkningar av dem. Nanna Blondell, Bahar Pars och Dimen Abdulla har med utgångspunkt i Bergmans verk Persona skapat en Dramatenuppsättning vid namn Persona, Persona, Persona och kommer under veckan att läsa stycken ur föreställningen samt diskutera sitt förhållande till både Bergman och hans mästerverk. Även Bergman Revisited-kortfilmerna kommer att visas.
Utöver det finns mycket innehåll som inte har med Bergman att göra men som ändå kan ge några pluspoäng i ditt kulturella kapital. Veckans hedersgäst är den grekiske manusförfattaren och filmregissören Yorgos Lanthimos. Med filmer som Dogtooth, The Lobster och senast The Killing of a Sacred Deer har han, i likhet med Bergman, banat väg för en ny utveckling inom film- och teatervärlden. Dogtooth kommer att visas under veckan och Lanthimos kommer att delta i ett samtal om manusförfattande och regisserande.
Under Bergmanveckan har även Unga Astrid sverigepremiär, där Alba August spelar en ung Astrid Lindgren. Love Antell, Nina Persson och Eric Beyond står för veckans musikaliska inslag.
Vad gäller bilden av Ingmar Bergman och relationen till honom i egenskap av kulturman och “geni” handlar årets upplaga av Bergmanveckan om att få fler att skaffa sig en egen uppfattning om honom. Detta innebär “att göra upp med både överdriven vördnad och trött slentrianavfärdande”.
– Oavsett hur man ser på genikulten runt Bergman eller på honom som person tål hans konstnärskap en syning – och under Bergmanveckan vrider och vänder vi på det i sju dagar, säger Emma Gray Munthe, nytillsatt konstnärlig ledare för Bergmanveckan.
Detta ges särskilt fokus under en helkväll där verk som utmanar bilden av kulturmannen och kulten kring det manliga geniet kommer att visas. David Wiberg framför ett stycke ur sin monolog Det gulliga pojkslemmot, där Wiberg gör upp med sin egen inre kulturman och dennes självbild. Här utlovas också en för Bergmanveckan unik Bergman-twist. Sanna Lenkens kortfilm Kostnärer får barn och Fiona Januzis Den störste, där Thommy Berggren och Mikael Persbrandt gestaltas, ska även visas. Därefter följer ett samtal om just kulturmannen och genikulten, och kanske kan det hända att en dissektion av det manliga geniet är den bästa födelsedagspresenten Ingmar Bergman och hans arv kan få.