Call of Duty: Vanguard.

Krig och spel

12:39 11 Nov 2021

Titelfighten om årets krigsspel är här. Call of Duty: Vanguard och Battlefield 2042 står i ringhörnorna, redo att göra upp – på låtsas.

“Loyalist Militiaman at the Moment of Death, Cerro Muriano, September 5, 1936”. Det är den fullständiga titeln på historiens kanske mest välkända krigsfoto. Fotot föreställer en civilklädd men beväpnad spansk man i ögonblicket då han blir skjuten i huvudet. Den ungerske fotografen Robert Capa har berättat om hur han tog bilden samtidigt som han höll kameran högt över sitt huvud. Capa duckade i skyttegraven som den fotograferade motståndsmannen var på väg ner i. 

Ungefär 40 år senare började röster höjas som menade att Capas berömda bild var fejkad. Bevisen pekar mot att bilden egentligen togs fem mil ifrån Cerro Muriano. Händelsen var iscensatt.

I marknadsföringskampanjen för Call of Duty: Vanguard anlitade Activision två krigsfotografer. De båda fotograferna fick gå runt i en noggrant regisserad scen av spelet och fotografera skeendet med en virtuell kamera. Som för att rollspela sig själva, om kriget de skulle rapportera ifrån var Andra världskriget snarare än de nutida mellanösternkonflikter de båda har varit inbäddade i. 
– Det var som på riktigt, hävdar de i en påkostad reklamfilm som släpptes ett par veckor innan spelets lansering. Samtidigt ser vi hur de hukar i en enorm motion capture-studio och tar screenshots från en icke-interaktiv spelsekvens. Det är svårt att föreställa sig en plats som är längre ifrån krigets helvete.

Om krigsfotograferandet som sådant alltid haft en komplicerad relation till autenticitet så har den relationen ändå varit oändligt mycket verkligare än hur det varit för spelen. Så länge spelmediet funnits har krigsspelen varit närvarande. Det har gjorts underhållning av allt från ansatta kärnvapenförsvar till stormningen av Normandie, och publiken älskar det. Call of Duty är enligt Guinness World Records världens bäst säljande FPS. I april 2021 hade serien sålt mer än 400 miljoner kopior. Svenska Dice, tidigare Digital Illusions, har byggt sitt imperium med Battlefield 1942 som grund.

I november släpps Call of Duty: Vanguard. Spelet utspelar sig under Andra världskriget, och när du är färdig med kampanjen kan du bland annat underhålla dig med att skjuta zombienazister. Spelet ser helt fantastiskt ut, även om det är otroligt regisserat. Några veckor efter Vanguard ska Dice lansera Battlefield 2042. I en nära förestående framtid, plågad av klimatkatastrofen, pågår ett evigt krig. Dice fokuserar på multiplayerläget, där de nu lyckas klämma in ännu fler spelare på en ännu större yta.

Battlefield 2042.

Två enorma speltitlar som också är minst lika enormt viktiga för sina respektive spelstudior. Dice behöver hitta tillbaka till normal marschfart efter ett par skakiga år. Och Activision behöver visa upp annat än MeToo-rapporter för sina aktieägare.

Det här är två spelserier som flörtar med krigets estetik, som slår sig för bröstet om hur realistiskt allt förmedlas - men som aldrig ens närmar sig autenticitet. Även om grafiken är fantastisk och ljudet bombastiskt så är varken Vanguard eller 2042 realism. En Call of Duty-kampanj är mer som en påkostad åktur på en nöjespark. Battlefield har alltid främst handlat om att skapa det perfekt kaotiska ögonblicket. “Realismen” är ett påklistrat PR-påhitt och alla försök till “autenticitet” är iscensatta.

Call of Duty: Vanguard finns ute nu och Battlefield 2042 släpps den 19 november.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera