Kostymer suger

15:42 16 Oct 2012

spotify_foto_kevin-mazur.jpg
Daniel Ek och Sean Parker. Foto: Kevin Mazur

IT-entreprenör är det coolaste du kan vara i dag. Facebooks Mark Zuckerberg och Spotifys Daniel Ek kallas ofta för revolutionära. Därför är det inte konstigt att de klär sig i t-shirt snarare än kostym. De måste ju leva upp till förväntningarna.

I Ron Judes fotografier från 1990-talet tornar affärsmän upp sig som skyskraporna runt omkring dem. I generiska kostymer, alltid vända bortåt, är de symboler för ett mansideal som inte är lika självklart idag. Nu ges bildserien Executive Model ut som bok av det svenska förlaget Libraryman i oktober.
Bilderna är tagna 1992–95 i Atlanta, Chicago, San Fransisco och New York. Det är precis efter eran som Oliver Stone skildrade i Wall Street (1987), efter yuppien och högkonjunkturen. Männen i mörk kostym skulle snart få konkurrens av ”den nya ekonomin”, IT-företagen och de slicka datanördarna i t-shirt som ledde dem. Innan bubblan sprack och de kostymklädda återigen blev sinnesbilden för en framgångsrik maskulinitet. Fram tills ännu en bubbla av finansspekulationer som bekant sprack 2008.

Idag är vd för ett internet- eller teknikföretag återigen det coolaste du kan vara. Men trots att de nästan alltid är män så är de sällan klädda i kostym. När Mark Zuckerberg, Facebooks vd, mötte investerare inför börsnoteringen av sitt företag i maj var han klädd i luvtröja. Något som fick börsanalytikern Michael Pachter att kritisera Zuckerberg för att vara omogen och respektlös i Bloomberg TV.  
Andra har jämfört Zuckerbergs luvtröja med Steve Jobs typiska polotröja och jeans. Jobs som mer än någon annan symboliserar den okonventionella ledarstil som vi verkar älska och som får epitet som revolutionär, trots att han var vd för ett teknikföretag och inte för en gerilla.
Oavsett gör man inte revolution i kostym. Enligt den logiken går Zuckerberg, som sägs ha revolutionerat hur vi kommunicerar på internet, klädd i luvtröja. Han uppfyller förväntningarna på sig själv som okonventionell. Han framstår mer som en nytänkande hacker än som en affärsman, trots att hans företag är börsnoterat.

Sveriges egen Mark Zuckerberg, Daniel Ek, vd för Spotify går ofta klädd i svart kavaj med t-shirt under. Något fegare än Jobs och Zuckerberg klädmässigt, men knappast mindre i orden. Han sägs ha revolutionerat vårt sätt att lyssna på musik. Ek har flera gånger setts i en röd t-shirt med texten ”Suits suck”.
Det är tvetydigt, ”suits” kan stå för kostym som plagg, men även för kostymnissen som en fyrkantig, konventionell person, menar Karl Palmås, forskare på Chalmers i entreprenörskap och samhällsförändring. Båda hör 1900-talets affärsvärld till, enligt Palmås.  
– Den klassiska kostymen är avskalad och uniformslik, vilket står i samklang med den person man behövde vara i affärsvärlden under 1900-talet. Man skulle vara konform, pliktskyldig och göra sina nio-till-fem på ett stort företag. Men det började luckras upp på sjuttio-talet.
De värden som förknippas med 68-generationen, det revolutionära och okonventionella, kreativa och fritänkande, har tagits över av IT-entreprenörerna. Deras lösa och lediga klädsel signalerar det nya, ett ändlöst flöde av kreativa idéer som förändrar världen.
– På 1900-talet var det ingenjörer med vita rockar på de stora företagen som kom med nya idéer, säger Palmås. Idag är det modernt att tänka att labbet finns utanför företaget. Det är massan som man suger ut kreativa lösningar ifrån. Man använder sig av den kollektiva intelligens som finns på till exempel bloggar och Twitter.
Zuckerbergs och Eks vardagliga klädsel kan också kopplas till upplösandet av gränsen mellan arbete och fritid idag. Den kreativa människan, som lika gärna kan vara en entreprenör som en konstnär, är ett ideal även i affärsvärlden.
– Ekonomin går inte längre bara ut på ha en stor fabrik som tillverkar 50 000 bilar, utan mer om att ta fram kreativa idéer och koncept, fortsätter Palmås. Och idéer kommer ofta till en när man minst anar det, i duschen eller på joggingturen. Så att IT-entreprenörernas kläder snarare symboliserar fritid än klassiskt arbete är inte konstigt.
 
Det är okonventionella idéer och kreativa lösningar som sägs förändra världen idag, oavsett om det är i den digitala världen eller IRL. Revolution har blivit ett ord som upprepats som ett mantra i rapporteringen kring sociala medier och IT-entreprenörer.
Men å andra sidan, Facebooks börsnotering verkar inte vara någon succé. Spotify har istället för att omfördela resurserna i musikbranschen förstärkt världens fem största skivbolag som fick feta aktieposter för att inte lägga hinder i vägen för musiktjänsten. En luvtröja gör ingen revolution. Även om det ser ut som en, jämfört med kostymnissarna på Judes foton från början av nittiotalet.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!