#killmiddag, för att patriarkatet suger för alla

17:17 7 May 2018

En statusuppdatering på Facebook blev starten på den uppmärksammade kampanjen #killmiddag. Ida Östenssons uppmaning till killar och män att samlas och prata med varandra och på så sätt engagera sig i kampen mot sexuellt våld, delades över tusen gånger på bara tio minuter. Nu, två år senare fortsätter kampanjen att växa. 

— Jag var hemma och packade för Almedalsveckan som jag skulle åka till dagen efter. Jag hade varit i media varje dag och debatterat festivalövergreppen och kände att jag inte orkade ta mer debatt så tackade nej till allt den dagen. Men när jag bläddrade i mitt flöde och såg alla som delade sin frustration, helt plötsligt även massa män, blev jag både överlycklig och lite frustrerad. Denna blandade känsla fick mig att skriva ihop statusuppdateringen på min Facebook berättar Ida Östensson.

Ida Östensson har länge varit engagerad i jämställdhetsfrågor och 2010 grundade hon stiftelsen Make Equal som arbetar med lösningsfokuserat jämlikhetsarbete och 2013 var hon medgrundare till den uppmärksammade FATTA-rörelsen som kämpar för samtycke och mot sexuellt våld. 

Och 2016 startade hon alltså #killmiddag som två år senare fortfarande är en minst sagt levande hashtag och kampanj. När Ida tittar i backspegeln kan hon se att #killmiddag påverkat samtalet kring flera viktiga frågor. 
— Vi har lyckats vara med och skapat en samhällsdebatt där vi flyttat fokus på vems ansvar jämställdhetskampen och kampen för en samtyckeskultur egentligen är. Vi har också gett konkreta verktyg som gör att ingen man kan säga ”Men vadå jag kan väl inte påverka det?!”.

#killmiddag är numer en del av den större satsningen Allt vi inte pratar om där Ida och författaren Thor Rutgersson vill inspirera till samtal om mansrollen. Satsningen består av en podcast, en bok, ljudbok, e-bok, studiehandledning, samtalsguider och sällskapsspel. I boken som utkom i mars i år intervjuar Thor kända svenska män om bland annat kärlek, sex, skörhet och vänskap. Ida bidrar med tips, utmaningar och samtalsguider. 

Vad är det häftigaste du varit med om kopplat till #killmiddag och Allt vi inte pratar om?
— Här borde jag kanske svara killmiddagen i riksdagen, när alla män med makt samlades på en stor killmiddag i Almedalen. Men det skulle vara lögn. Det mäktigaste för mig är alla de mail jag och Make Equal får på daglig basis om vad killmiddagar eller att läsa Allt vi inte pratar om betytt för olika män personligen. Eller för kvinnor som lever med män som läst boken, lyssnat på podden eller gått på en eller fler killmiddagar.

En kritik som riktats mot projektet är risken i att bara redan medvetna män samlas för killmiddagar. Att det inte är de män som verkligen behöver prata som gör det. Ida bemöter kritiken med att förklara hur kampanjen är relevant för alla. 
Vi tror att ALLA män, oavsett om någon ser sig som redan frälst, behöver prata om de allra innersta utifrån sig själv och inte politiska teorier och slagord. Men vi försöker nå ut brett genom att till exempel rikta information och skapa olika samarbeten med skolor, fritidsgårdar och så vidare.Vi tror att alla män måste vara en del i förändringen, även de så kallade PK-männen. Patriarkatet suger för alla.

Nu när arbetet med Allt vi inte pratar om och #killmiddag fortsätter hoppas Ida på ännu större genomslag.
Jag har två mål, jag vill göra skillnad på strukturell nivå, dvs flytta fokus i samhällsdebatten, eller iaf omfördela det mer jämställt, om var ansvaret för att skapa ett jämställt samhälle med en samtyckeskultur bör ligga. Sen vill jag ge verktyg på individnivå för män att enkelt steppa in och bli en del i denna kamp. För förändring kräver arbete och tid.
— Och sen tycker jag faktiskt att vi kvinnor ska få chilla lite snart och kunna lägga vår fritid på annat än att skapa social rättvisa och jämställdhet. Jag vill dansa, åka snowboard, sjunga och vila lite mer snart. Det kanske är ett tredje mål? Det egoistiska.

Läs mer på alltviintepratarom.com och killmiddag.se.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2018.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!