Han är en av Sveriges största musikexporter men det tog sju år för José González att släppa nytt album. För Sara Berg berättar han om sitt kontrollbehov, prestationsångesten och att han accepterat att han aldrig blivit bokad som underhållningsartisten.
Det var sju år sedan José González gav ut ett soloalbum senast. Först säger han att det beror på att han släppt skivor med sitt band Junip, skrivit filmmusik och turnerat. Sedan att han kanske bara varit lite långsam och petig, på ett dumdristigt sätt.
– Jag har relativt få lediga veckor, men gillar att tänka igenom saker. Om prokrastinering är en sjukdom har jag den.
Hur har du råd att jobba så långsamt?
– Jag är jämnliten eller kanske jämnstor överallt, vilket gör att jag lätt kan få spelningar om jag vill. Det händer ibland att jag kollar om jag kan spela i något varmt land och så åker jag dit och får lite pengar och semester samtidigt. För en tid sedan var jag på Filippinerna och spelade på en festival och passade på att stanna i en vecka. Manila var en sjukt maxad stad och två timmar söderut låg en idyllisk strand.
Vi ses på ett pendlarfik på centralstationen i Stockholm. José bor egentligen i Göteborg, men har gjort promo inför den nya skivan Vestiges & Claws och ska strax ta flyget till Berlin för att göra mer reklam. Han är på nivån av kändisskap där vissa känner igen honom på gatan, medan andra inte har en aning om vem han är förrän han berättar.
– Förr ville folk bara ha en signerad skiva efter en spelning, nu vill alla ta selfies med mig. Jag tycker det är lite jobbigt ibland. Även om jag är nöjd med hur jag ser ut finns plötsligt en massa bilder av mig på nätet som jag inte har kontroll över. Numera går jag inte ut i publiken lika ofta.
José hoppade av en utbildning i biokemi för att göra musik på heltid. Han säger att han inte kommer gå tillbaka till doktorerandet, men att han blivit intresserad av en massa andra saker som sociologi, artificiell intelligens och hjärnan.
– Jag skulle vilja gå en distanskurs i något. Det är intressant hur kunskap om artificiell intelligens kan appliceras på programmering, och jag är fascinerad av hjärnan och vad som definierar medvetandet.
Rent musikaliskt går han dock snarare åt andra hållet. Han har behållit sin ljudbild ganska intakt genom åren och strävar efter att skapa musik som låter gammal, på ett bra sätt. Han får en idé, spelar in en demo på gitarr och jobbar sedan utifrån det, försöker att inte polera för mycket.
– Den nya skivan har jag producerat själv, vilket har gjort mig ännu mer medveten om mitt sound. Jag spelar på nylonsträngar och vill ha lagom mycket brus och dist. Även om jag har möjlighet att jobba helt analogt i min studio brukar jag mixa i datorn. Jag är lite som en pingpongboll och har hamnat mittemellan artister som Daft Punk, som gör allting på riktigt med gammal teknik, och sådana som jobbar digitalt vilket går snabbare.
Din musik är ganska lågmäld och eftertänksam, är den representativ för din personlighet?
– Ja, men jag har även en goofy sida som få personer känner till. Jag tycker om dåliga skämt och att kolla på film och kommentera det som händer. Och så gillar jag Borat, Lilla drevet och flera komiker, jag föredrar konst som stryker mothårs. Men det har hänt många gånger att jag känt mig tråkig och tänkt att jag borde göra någonting åt det. Nu tänker jag att det är bättre att vara konsekvent och jag har blivit trygg i min tråkiga stil. Jag kommer aldrig bli bokad som underhållningsartisten i festivalsammanhang, utan passar bättre som den som bryter av mot de andra, lite som pausmusik, på gott och ont.
I en intervju i samband med att José gjorde en cover på The Knife-låten Heartbeats berättade han om prestationsångesten kring textförfattandet, om att musiken kom mycket naturligare än orden. Nu är det bättre.
– Det släppte med andra Junip-skivan. Idag börjar jag med musiken och känner av vilken stämning jag vill ha i låten, sedan jobbar jag metodiskt och schematiskt med synonymer och ord som rimmar. Förr kunde det ta uppemot tre år att skriva klart en låttext, nu går det ofta på en vecka.
Låtarna på nya skivan Vestiges & Claws kretsar tematiskt kring tankar om upplysthet, utan att de nödvändigtvis måste tolkas religiöst. José är ateist, men säger att det finns mycket att hämta inom både filosofin och religionen. Han är intresserad av spiritualitet och de psykologiska mekanismerna bakom tron.
– Vi lever i en spännande tid i mänsklighetens historia där den moraliska tidsandan verkar ändras drastiskt från århundrade till århundrade. Jag tycker om att spåna kring ämnen som etik och hur människors världsåskådning leder till olika etiska val, vad folk tycker att man bör och inte bör göra och hur man kan göra det bättre för alla istället för enskilda individer. Jag ogillar etiketter men sympatiserar med den upplysta veganismen, även om jag äter fisk ibland, dock aldrig däggdjur. Det handlar om att inte orsaka lidande i onödan.
Är du rädd för att bli bortglömd?
– Egentligen inte, men jag kan komma på mig själv med att tänka på det när jag gör musik. Jag märker att det här med att göra konst som lever för evigt eller berör människor lätt blir ett ändamål. Nu tror jag inte att min karriär kommer gå åt helvete, men det värsta scenariot är att jag får spela på någon resort för mat och bad.
Vestiges & Claws finns ute nu.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2015.