Foto: Gabriel Liljevall

Jimmy går dit lusten för honom

11:49 2 Feb 2022

Just nu handlar det främst om matlagning för Jimmy Guo. Mästerkocksfinalisten drömmer om egna restauranger och en köksö.

Jimmy Guo är dreglet på allas läppar. På hans växande instagramkonto bjuds följarna ofta med till hemmaköket på Södermalm. Regnbågsfärgade kryddor smaksätter rätter i alla former. Han ångar, steker, röker och kokar. Dofterna går rakt genom skärmen och det vattnas i munnen när man scrollar i Jimmy Guos flöde. 

Han är också en av de tolv finalisterna i årets upplaga av Sveriges Mästerkock på TV4. Inget oväntat, enligt kocken själv.
– Att jag skulle till topp tolv kändes självklart redan på första audition.

Du låter självsäker.
– När jag ser mig själv på tv undrar jag ibland varför jag inte kunnat vara lite mer reserverad och inte så överdrivet nöjd. Speciellt när juryn inte blivit så imponerad som jag hoppats. Men så är inte jag. Jag är min egen största kritiker men är också bra på att veta när jag gör något bra.

Jimmy Guo jobbar egentligen som copywriter. Så hur hamnade han i en matlagningstävling? Vi tar det från början.
– Tillfälligheter efter gymnasiet ledde till att jag blev webbreporter på tidningen King. Jobbet var en dörröppnare till modevärlden, där jag senare jobbade som bland annat stylist. Det var jättekul, men slitigt och underbetalt, säger Jimmy.

Genom en kontakt fick Jimmy Guo veta att modejätten H&M sökte en copywriter. Med sitt självsäkra manér rekommenderade han sig själv och fick tjänsten. Karriären fick där en ny riktning och när Stockholms reklamvärld blev för liten gick flytten till London.
– Där, under lock down i London 2020, började jag laga extremt mycket mat. Jag har alltid kollat på Masterchef Australia och gråter till alla avsnitt, det är så rörande att se människor visa så mycket av sig själva genom sin matlagning. Mina vänner började peppa mig att söka programmet själv.

Sagt och gjort, för några veckor sedan fick tv-tittarna se Jimmy Guo laga nudlar i rutan första gången. Han lyckas övertyga den petiga juryn att fortsätta tävlingen som en av de tolv finalisterna. Att det blev just nudlar som öppningsrätt var ingen slump. Jimmy Guos föräldrar kommer från Kina. Asiatiska smaker har därför alltid varit nära till hands.

Tävlingen är inte ens avslutad och du har redan öppnat en nudelrestaurang?
– Jag och mina vänner livade upp en trist kväll i januari med att öppna pop-up restaurangen Noods där vi serverade handgjorda nudlar. Min kompis är art director och gjorde en logga till konceptet, kanske en väl extravagant paketering för en restaurang som bara var öppen en kväll. Men restaurangen blev fullbokad och vi sålde slut på varenda rätt innan klockan 21.00. Det var nervöst men kul att stå i restaurangkök första gången, vi dansade till Spice Girls hela passet.

Du är alltså Nudel-Jimmy med svenska folket från och med nu?
– Med tanke på min första rätt i Sveriges Mästerkock och att jag sen gjorde Noods, så kanske det blir en automatisk nudelstämpel. Jag axlar också gärna rollen som nudeldrottning, men gillar i stort sett all mat. I tävlingen måste vi kunna hantera olika typer av matlagning. Flera av mina bästa rätter där är inte asiatiska.

Sveriges Mästerkock har sållat fram flera vinnare med asiatisk fokus, däribland Jennie Waldén och förra årets Christin Kashou.
– Att tävla året efter sveriges kanske absolut bästa mästerkock och också laga asiatiskt är tufft, man måste nischa sig. Samtidigt är asiatisk matlagning extremt stort med matländer som Kina, Japan, Vietnam, Thailand. Bara Kina är större än hela Europa, vi skulle kunna vara tiotusen matlagare med helt olika nischer.

Hur skiljer sig svensk och kinesisk matkultur?
– När man ses och hälsar i Kina kommer alltid frågan ’Chī le ma?’, vilket betyder ’Har du ätit?’. Man brukar säga att alla kineser är foodies. Maten har en mycket större plats i den kinesiska vardagen, hur bra eller dålig en dag blir baseras mycket på måltiderna.

Hur ser du på asiatisk mat i Sverige?
– Det är jättekul att restauranger som Surfers öppnat. Där blir kinesisk mat äntligen sexig. Jag är uppvuxen med att känna mig annorlunda över det som lagades hemma. Det är en härlig revansch att den maten nu är cool. När svenskar lagar asiatisk mat brassar de på med sesamolja, ingefära och sojasås. De glömmer ofta det viktigaste i en sådan kombination, socker. Det är konstigt för mig. Och all svensk ramen är översaltad. Ramen ska vara mild, som en varm kram. Inte en attack. Tack vare min uppväxt och mitt intresse har jag ett annat perspektiv på sådana smaker. 

Det är omöjligt att inte bli inspirerad av den passionsdrivne Jimmy Gou. Utöver mat är insagramkontot fyllt av smilgropar, magrutor och växter. På balkongen i söderläge odlas mynta, koriander, persilja, timjan, gräslök, tomat, aubergin, kinesisk broccoli och blommor. Precis som mat förklarar Jimmy att odlingen är ”livskvalité i det lilla”.
– Jag skulle kunna gå till en affär och köpa allting, men det är en sådan otrolig njutning i att göra det själv. Som att laga mat. 95 procent av allt jag äter lagar jag hemma. En av mina största utgifter varje månad är att bjuda hem vänner på middag. Jag höll dock på att gå in i väggen i helgen när vi var fyra personer i mitt hemmakök som är gjort för max två. Köksö är det magiska ordet, det önskar jag mig i framtiden.

Du har bytt jobb många gånger, när tröttnar du på att laga mat?
– Jag är extremt passionsdriven. Jag är jättedålig på allt som är tråkigt och extremt bra på sådant som är kul. Att stå i kök är precis som modebranschen slitigt, men det är fysisk på ett härligt sätt som jag saknar när jag jobbar bakom en datorskärm med reklam. Mat är väldigt ärligt. En ärlig njutning, en ärlig upplevelse. Det tilltalar våra mest grundläggande sinnen. Vi måste äta för att överleva. Genom alla tider har mat varit något som människor samlats kring och gjort kultur av. Jag har svårt att se att jag kommer tröttna på mat och matlagning.

Jimmy Guo jobbar fortfarande med reklam på halvtid men sneglar över glasögonkarmen mot ett karriärbyte. I vår ska han hyra in sig på ett kontor med andra matkreatörer för att kunna skapa ännu mer innehåll till sina sociala plattformar. Sedan finns en framtidsdröm om restauranger.
– Noods kommer ske igen, någon gång innan sommaren. Det är ett koncept som hade vart kul att satsa på mer långsiktigt. Men jag skulle vilja ha flera olika restauranger, det är ju omöjligt att bestämma sig för bara ett koncept.

Mode, reklam, mat – vad är röda tråden? Hur ser framtiden ut om vi tittar i spåkulan?
– Måste jag veta? Jag är verkligen ingen resultatorienterad person som har en framtidsplan typ ’jag ska vara miljonär inom si och så många år’. Men kortsiktigt vill jag ha mer erfarenhet av att jobba i restaurangkök. Min matlagningsidol är Nigella Lawson. Hon är en ikon på så många sätt. Vältalig, porrig och göttar sig. 

Sveriges Mästerkock visas på onsdagar i TV4.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!