FOTO: CAJSA BORGSTRÖM.

Ingen mer fomo med Nicklas nyhetsbrev

09:33 23 Aug 2021

Nicklas Hermansson sade upp sig från ett välbetalt mediejobb och startade ett nyhetsbrev. Det kanske inte låter som ett självklart karriärsval 2021, men enligt Nicklas är det precis vad det är. 

Efter två decennier som affärsstrateg, journalist, kreatör och coach inom bolag som bland annat Schibsted, Mittmedia och Bonnier News Brand Studio valde Nicklas Hermansson att bli egen. Idag inspirerar och utbildar han företagsledare, marknadsförare, entreprenörer, publicister, influencers, journalister och tv-kreatörer. Inte minst sprider han sitt evangelium om att vi har gått från att vara storytellers till storybuilders, som skapar upplevelser snarare än berättelser. Till vardags försöker han göra precis detta med något så old school som ett nyhetsbrev han kallar NomoFomo Insights. 

 

"Det är det mest effektiva sättet att starta ett nutida mediehus"

 

Hur kommer det sig att du valde att starta ett nyhetsbrev?
– Det var väl en cocktail av hybris, nyfikenhet och besatthet. Jag har omvärldsbevakat medier åt Sveriges största mediekoncerner i över ett decennium för att förstå vart världen är på väg. Få fenomen har intresserat mig lika mycket som det senaste årets nyhetsbrevsboom i USA. Dels har små aktörer som Morning Brew köpts upp och exploderat i storlek, samtidigt som en rad profilerade journalister har lämnat sina jobb på anrika titlar som New York Times, Washington Post och The New Republic för att starta nyhetsbrev som de tar betalt för. Efter att ha konsumerat dem alla blev jag besatt av att göra det ultimata nyhetsbrevet där jag delar med mig av världens bästa innehåll och nyheter, trender och forskning som formar framtiden. Jag är långt ifrån framme, men det blir bättre varje vecka. En annan anledning är att jag anser att det mest effektiva sättet att starta ett nutida mediehus är att låta fundamentet vila på en podd, ett nyhetsbrev och en sajt eller blogg. 

Det bygger ändå på en cirka 50 år gammal teknik, varför tror du att nyhetsbrevet har fått ett uppsving nu?
– För att vi håller på att drunkna i ett digitalt informationshav som bara blir djupare och djupare på grund av fler kanaler och mer innehåll. I dag kommer din hjärna att bearbeta 100 000 ord och i morgon kan teknikutvecklingen ha fördubblat den siffran. Men av allt du tar in minns din hjärna bara två procent. Så du är vad du konsumerar. Du kan välja att doomscrolla algoritmstyrda sajter och sociala medier som uppdateras konstant för att få dig att återvända hela tiden. Eller så kan du läsa det mänskligt kurerade nyhetsbrevet när du vill utan att känna att du missat nåt. Konsumtionen av ett nyhetsbrev sker på läsarens villkor och hemmaplan, vilket skapar en annan trygghet och närhet.

 

Varför ska man signa upp sig på NomoFomo? 
– För att du ska förstå vart världen är på väg och få ett gäng intressanta samtalsämnen på köpet. Jag synar 2500 nyheter, videos, poddar och forskningsrapporter varje vecka och väljer endast ut de absoluta guldkornen för att göra livet lite mer intressant och världen mer begriplig för prenumeranterna. Om du lyssnar på NomoFomo Podcast och läser nyhetsbrevet NomoFomo Insights kommer du att kunna bilda dig en egen uppfattning om hur framtiden kommer att se ut. No more fear of missing out. 

Du har själv tidigare jobbat inom storkoncern, hur kommer det sig att du valde starta eget? 
– Jag har tidigare varvat stora mediekoncerner som Bonnier och Schibsted med mindre bolag eftersom de utvecklar dig på olika sätt. Att starta eget är en helt annan sak. Det betyder att du släpper alla livremmar och skyddsnät. Både socialt, ekonomiskt och kunskapsmässigt. Nu hänger allt på dig. Det finns ingen annan. Med halva livet kvar var det dags att sluta träningsjobba och bygga något eget från grunden. Men jag saknar arbetskamrater och tillgången till specialister. Tack och lov går det att köpa sånt. 

NomoFomo bygger till största delen på framtidsspaningar, vad kan du läsa i din spåkula om framtidens karriär? Hur skiljer den sig från dagens och vart är vi på väg? 
– Det stigande informationshavet kommer att resultera i att alla framgångsrika företag kommer att se sig själva som mediehus i framtiden, samtidigt som jag tror att den traditionella reklamen kommer att utrotas när våra liv styrs av digitala assistenter som gör våra köpval. Det betyder att arbetsmarknaden kommer att tömmas på kreativa historieberättare – om inte skolan lyckas ställa om sitt fokus från EQ till IQ mirakulöst fort. När allt går att googla med tanken och robotarna har tagit över världen kommer människan att värderas utifrån fyra superkrafter: kreativitet, kommunikation, emotionell intelligens och samarbetsförmåga. 

 

"Då kan det vara bra om du gillar andra saker än att bara dricka öl"

 

Vad betyder det för den enskilda människan? 
– Den viktigaste uppgiften blir att hitta kreativa passioner som du vill syssla med varje dag. Vi kommer att leva längre och jobba mindre med saker vi inte bryr oss om. De flesta kommer att vara ”half-timepreneurs” vilket betyder att du lägger halva tiden på att tjäna pengar på din passion. Då kan det vara bra om du gillar andra saker än att bara dricka öl till exempel.

10 karriärspaningar från NomoFomo

Omvärldstjänstens chefredaktör Nicklas Hermansson berättar om vilka nyheter, trender och forskning som formar framtidens arbetsmarknad.

1. Hemmajobb
2025 kommer 70 procent av världens arbetare att jobba på distans minst fem dagar i månaden, enligt analysföretaget Global Workplace Analytics. När McKinsey & Company frågade 100 chefer från en rad olika branscher och länder svarade 9 av 10 att de tror att hybridjobb – när man varvar kontorsjobb med hemmajobb – är framtiden, men samtidigt visade det sig att bara 10 procent av cheferna hade kommunicerat ut en detaljerad plan för sina anställda. Ett exempel är Apple. När tech-gigantens anställda återvänder till kontoren i september kräver vd:n Tim Cook bara att de är på plats tre dagar i veckan: måndagar, tisdagar och torsdagar. Det är en mer liberal inställning än vad Apple hade innan pandemin. Då ville Cook att de anställda skulle vara på jobbet varje dag. 

2. Massuppsägningar 
I april valde fyra miljoner amerikanska arbetare att säga upp sig, vilket utgör hela 2,7 procent av totalen. Massavhoppen har kallats ”The Great Resignation”, men det var bara början. Enligt en global undersökning från Microsoft överväger hela 41 procent av världens arbetare att säga upp sig i år och nästan varannan har planer på att byta bransch. 

3. Lönens minskade betydelse
Vad är viktigast på jobbet för svenskar? När Great Place to Work frågade svenska arbetstagare toppades listan av ”balans mellan arbete och fritid” (34 %), följt av ”en tro på organisationens mission, produkter eller tjänster” (22 %), ”utvecklings- och karriärmöjligheter” (21 %) och ”anställningstrygghet” (14 %). Längst ner på listan kom ersättning och förmåner (8 %).

4. Övertid
Hur många timmar jobbar du per vecka? Om svaret är mer än 55 timmar är det dags att tänka till. Det kan nämligen bli din död. En ny rapport från Världshälsoorganisationen och Internationella arbetsorganisationen visar att risken för hjärtsjukdom ökar med 17% och risken för stroke med 35% om du jobbar 55 timmar eller mer, jämfört med den traditionella 40-timmarsveckan.

5. Sömnproblem
Har du problem med att sova? Då är du inte ensam. En forskningsstudie från 2013 visar att en tredjedel av jordens alla människor lider av sömnsvårigheter. Kanske beror det på att vi sover fel? Innan industrialismen tog över Europa brukade människan sova två gånger per dygn. Istället för att lägga sig på en särskild tid somnade man istället när man inte hade nåt att göra. Det brukade ofta vara ett par timmar efter solen gick ner. Sen var man vaken ett par timmar igen då man bara chillade, hade sex eller läste en bok med hjälp av månens ljus eller en oljelampa. Man kallade det helt enkelt för första och andra sömnen. Med tanke på att dagens arbetsmarknad alltmer präglas av fria tider och frihet under ansvar kanske det är läge att gå tillbaka till uppdelad sömncykel.

6. Spontansemestrar
En ny trend är att företag ger sina anställda spontana semestrar för att minska utbrändheten som har ökat på sina håll under pandemin. Ett exempel är LinkedIn som i april gav nästan alla sina 16 000 anställda fem dagar semester. Men frågan är hur mycket den här typen av ledighet faktiskt hjälper? BBC skriver att LinkedIns anställda önskar få längre framförhållning i framtiden så de kan planera semestern och utnyttja den lediga tiden bättre. Att dessutom få ett plötsligt hack i arbetsschemat kan i somliga fall generera mer stress än någonting annat.

7. Fyradagarsveckor
Vad sägs om att jobba fyra dagar istället för fem per vecka? På Island har man testat att ge anställda samma lön fast de jobbar en dag mindre i veckan. 2 500 personer inom den offentliga sektorn var med i experimentet som pågick mellan 2015 till 2019. Enligt forskare var resultatet så pass lyckat att hela 86 procent av Islands arbetare nu har rätt att gå ner i arbetstid men behålla lönen, och många har också gjort det. Enligt BBC pågår nu liknande tester över hela världen, bland annat har Unilever gett sina anställda på Nya Zeeland möjligheten att gå ner 20 procent i arbetstid men behålla full lön.

8. Multitasking
Har du också misstänkt att det pågår en hel del multitasking i smyg under digitala möten? Nu vet vi att det stämmer. Microsoft har undersökt vad 100 000 av deras anställda faktiskt sysslar med på jobbet och det visade att de passar på att skicka e-post i var tredje möte. Det rapporterar tidningen Wired. Multitasking är inte helt oväntat vanligast under långa möten med många deltagare. Det är sex gånger vanligare i möten som är längre än 80 minuter jämfört med möten som varar ungefär 20 minuter. Benägenheten att göra fler saker samtidigt är även vanligare i återkommande möten.

9. NFT
Vad sägs om att bli en NFT social manager? Mycket tyder på att det nya fenomenet med non-fungible tokens kommer generera flera nya typer av jobb. Futuristen Barbie Lam säger till The Drum att själva marknadsplatsen för NFTs – där vi köper och säljer rättigheterna till digitala verk – har potential att bli nya Instagram eller Facebook. Här kommer du inte bara att kunna byta digitala sneakers, sportkort och upplevelser – utan även visa upp dina egna investeringar och se vad andra har köpt och samlar på.

10. Mikrodosering
Kreativitet kommer att rankas som en superstyrka när robotarna tar över världen. Mikrodosering av psykedeliska droger som LSD och magiska svampar har blivit populärt bland IT-eliten i Silicon valley eftersom det påstås boosta både ditt humör och fokus. Dessutom hävdar förespråkarna att det gör dig mer kreativ. Men forskning av har visat att majoriteten inte känner någon skillnad. Faktum är att några minuter i naturen ger mer. Enligt en ny studie ökar en promenad i skogen din kreativitet med hela 50 procent. Men vet du vad det härligaste är? Det räcker med att vara i skogen tio minuter per dag för att bli lyckligare totalt sett.

Vill du veta mer? På nomofomo.se hittar du drygt 300 spaningar som gör livet lite mer intressant och världen mer begriplig.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2021.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!