Foto: Saga Berlin

Imans masterplan

12:34 18 Nov 2015

När allt fler av musikvärldens låttexter tycks handla om mäns sexuella övergrepp på kvinnor är det bäst att du lägger upp en plan. Iman är inte bara sångerska och låtskrivare – hon tänker förändra musikbranschen.

Hon må ha skrivit en av 2015 års största hittar, men är mer artist än låtskrivare. Iman har kallat sig för sångerska sen hon var fem, men råkar också vara den som skrivit Zara Larssons Lush Life.

Jag träffar Iman, 21, hennes mamma, vocalcoachen Zannah Hultén som driver Song Academy, och den mycket lilla yorkshireterriern Seven på deras hemmaplan – i studion.
– Det här är en tuff bransch och det är verkligen inte alltid kul om man är tjej och inte riktigt bestämt sig för vad man vill, då är det är lätt att bli en produkt. Men Iman har sitt eget, hon vet precis vad hon vill, säger Zannah och stänger dörren bakom sig. Genom åren har hon coachat några av Sveriges största, och sett baksidan av det yrke hennes dotter valt. Men ska vi vara helt ärliga fanns det egentliga inga andra alternativ för Iman.

Hon skulle helt enkelt bli artist. Redan i nioårsåldern skrevs första låten, men hon har kallat sig själv sångerska sen hon var fem. I sena tonåren insåg Iman att det inte fanns något annat för henne.
– Ens karriär börjar väl när man inser vad man vill hålla på med? Det gjorde jag när jag var 17. Jag insåg att jag inte kunde se mig själv jobba med någonting annat än det här. Det var omöjligt att tänka att jag skulle sluta gymnasiet och börja plugga till jurist, som min pappa ville. Han vill att alla hans barn ska göra det. 

Istället startade hon en duo och började tvinga sig själv att sjunga framför andra. Men den som letar efter ett specifikt halleluja moment, där Iman plötsligt visste att hon hade nåt på gång, har ett evighetsjobb framför sig. Iman menar att hon har sådana hela tiden, och ungefär lika många ögonblick som får henne att känna precis tvärtom.
– Ibland hittar jag ett ackord, en idé, en bit text och tycker att jag är något på spåren. Men sen, när jag spelat det några gånger, inser jag att det är den sämsta låten i hela världen. Jag tvekar nog ganska ofta kring det jag gör.

Blir du inte knäckt när du känner så?
– Nej, faktiskt inte. Jag har definitivt inget dåligt självförtroende. Om jag gör nåt som suger tycker jag fortfarande att jag är bra, för det jag gör definierar mig inte. Det är lite konstigt egentligen, för ens verk, kunskap och talang är ju väldigt viktiga, men bilden jag har av mig själv är oförändrad oavsett hur jag presterar.

Hon menar att hon inte kan låta vad någon känner inför hennes musik påverka hur hon känner inför sig själv, och tar som exempel de reaktioner hon redan hunnit få på sin kommande singel Sugar Deluxe. Den är inte ens släppt när vi sitter i Imans studio, men hon vet att lyssnare kommer ha blandade känslor kring den. Så är det förstås alltid med musik, men just för den här låten är det kanske lite extra sant.
Sugar Deluxe kommer ur att jag var så otroligt trött på att få låtar förstörda för mig när jag insåg vad de handlade om. Jag tänkte alltid att låtar sjungna av manliga artister handlade om att objektifiera någon kvinna eller så, men när man verkligen lyssnar och kollar upp texter och så, är det ännu värre än man trodde. Jag ville göra nåt åt det där.

Allt började med Busta Rhymes låt #twerkit, eller “2015 års töntigaste titel” enligt Iman. Hon gillade låten och produktionen, men lyckades inte riktigt höra texten, som sjöngs på fejkad jamaicanska. Hon googlade och började läsa. Rookie mistake om man vill fortsätta gilla en låt.
– Den var så grov, den var liksom grov på ett sätt som… det här låter fånigt att säga, men jag trodde typ inte ens det var lagligt att skriva så. USA är ett land där man inte får säga fuck i TV, men saker som censureras är inte i närheten av vad som sägs i låttexter. Det är en sån konstig obalans i det landet, och i alla andra länder. Folk blir arga för att Blurred Lines handlar om våldtäkt, men det är ju långt ifrån den enda låten som handlar om sexuella övergrepp. 

Imans reaktion på detta blev att hon började dissekera låtar av artister som One Direction och Trey Songz och analysera vad de egentligen handlade om. Gjorde diagram och närapå vetenskapliga uträkningar. Sen kokade hon ner alltihop och skrev en låt som speglade det hon hittat, men från ett annat perspektiv.
–  Jag vill att Sugar Deluxe ska vara en helt normal låt som folk lyssnar på när de ska sova, eller åker tunnelbana eller dansar, och sen sipprar den sakta in i deras hjärnor utan att de tänker på det. Plötsligt en dag märker de att “men vänta, sjunger hon om en killes kurvor?”. Så börjar vi sakta utmana normer.

Du har ju skrivit Lush Life, det är lite samma grej där – den beskriver en tjej på ett sätt som tjejer vanligtvis inte beskrivs.
– Ja, alltså, det var ju helt medvetet. Vi tänkte att om vi ska skriva en låt till henne ska den inte handla om att hon är någons dirty little secret eller bara faller för bad boys. Zara tar mycket plats, får massor av skit och fortsätter vara stark, då känns det motstridigt att hennes låtar handlar om att hon är en broken-hearted girl.

Det känns litegrann som att du har någon slags masterplan på gång för ditt låtskrivande.
– Det kanske jag har. En hemlig masterplan. Det här är liksom inte något jag tänker göra en eller två gånger för att visa att det går, det här är något jag kommer fortsätta med.



Läs också: Zara Larsson vill vara fri

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!