Hur går tankarna när man designar en bil? Vi har pratat med Agneta Dahlgren Hermine, ansvarig för elbilar och C-segmentet (det är bilar som är större än jättesmå och små bilar, men mindre än stora) på Renaults designavdelning.
Just nu pågår tävlingen Renault By Berghs. Kommunikationsskolans elever har fått uppdraget att designa nya CLIO, och vinnare får både se sin bil tillverkas i 200 exemplar och resa till Frankrike för att besöka Renaults designkontor. Där jobbar bland andra Agneta Dahlgren Hermine, som har ett par tips till de tävlande studenterna.
– De ska vara så öppna och nyfikna som möjligt! Och lära sig lite om företagets historia och produkter. En bildesigners inspiration hämtas också mycket ifrån andra inspirationskällor som möbeldesign, arkitektur och grafiska uttryck. Nåt de absolut inte ska göra är att försöka ”härma” en konkurrents formspråk…
Hon poängterar också hur viktigt det är att utgå från den framtida kunden när man designar bilar. Vem är det egentligen som ska köra den i slutändan? Ett exempel hon tar upp är arbetet kring att ta fram utseendet för elbilen Zoé.
– Först tänkte vi att den skulle ha ett futuristiskt uttryck, eftersom det enligt oss handlar om framtidens bil. Men undersökningarna bland kunderna visade istället på att omställningen till el som drivkraft istället för bensin, redan är stor för kunden, så designuttrycket måste istället vara lugnande – elbilen borde se ut som en ”vanlig” bil.
Om Agneta Dahlgren Hermine skulle skapa en bil till sig själv, helt utan begränsningar och tankar på ekonomi, hade hon gett den en speciell feature: den hade kunnat köra sig själv.
– Det hade varit en bil där man lugnt och skönt kan slå sig ned och göra annat medan bilen kör alldeles själv till destinationen. Interiören ska vara komfortabel, man ska känna sig som ”hemma”, inte höra buller utifrån och det ska dofta fräscht. Som att vara i sin egen soffa!
Hur designar man en bil?
Stad:
Kategori:
Se alla artiklar om: