Gustav ”Jävligt Gott” Johansson i ny svensk matkanal

10:51 12 Mar 2020

Matkanalen är en tv-kanal innehållandes internationella matprogram och nylanserade svenska sådana. Med fokus på hållbarhet och vegetarisk kost hoppas kanalen kunna inspirera det svenska hemmaköket, bland annat tillsammans med matbloggaren Gustav Johansson som sätter vegansk husmanskost under lupp. 

Det norska konceptet med en tv kanal som är helt och hållet dedikerad till mat lanserades redan 2015 i vårt nordiska grannland. Succékonceptet snittar där 600 000 månatliga tittare. Nu lanserar mediaconcernen Schibsted Marketing Services Matkanalen i Sverige och kanalen kommer att vara tätt sammanflätad med Aftonbladet och andra Schibstedtägda redaktioner och tjänster. Konceptet går ut på att sända en salig blandning internationella matprogram och nylanserade svenska matprogram för att inspirera hemmaköket på alla nivåer och kommer att gå både linjärt och digitalt. Ett exempel på ett nytt program som kommer att sändas i kanalen är matbloggaren Gustav Johansson, som driver instagramkontot Jävligt Gott med över 75 000 följare och Sveriges största veganska matblogg jävligtgott.se. 

Hur känns det att vara aktuell med det första veganska tv programmet i Matkanalen?
– Matkanalen var ganska snabba i vändningarna, jag har haft tre telefonsamtal med dem varpå de gav mig en budget. Det var inte svårare än så, det var bara att köra. Mitt program är egentligen det andra veganska matprogrammet i Sverige. Det första släpptes för några år sedan i SVT, Vegorätt. Det var två tjejer som drack kombucha på stranden. Det programmet fick ganska mycket skit för att det målade upp en stereotypisk bild av veganer. Alla håller inte på med healing och och dricker kombucha. Visst finns det en viss typ av veganer som är så, men det blev lite smalt när SVT sålde in det som ett veganskt matlagningsprogram när det i realiteten var ett matlagningsprogram för veganer som gillar kristaller. Veganism kan vara mycket mer än kristaller och kombucha. 

Kan du berätta lite om din nya tv-serie?
Det handlar i kort om vegansk husmanskost. Om du tittar på svenskens genomsnittskonsumtion snurrar det runt 15 rätter. De flesta lagar inte fler. Det blir mycket köttfärsås, tacos, kycklinggryta, köttbullar, pannbiff och korvstroganoff. Är det vegetarisk mat är det ofta soppa eller pannkakor. Det är ganska lätt att kartlägga vad genomsnittssvensken helst lagar. Vi vill titta på de rätterna och göra ribban så låg som möjligt för gemene man att lära sig att laga god vegansk mat. Alla våra vanor och traditioner i svensk mathistoria är grundade i kött, rotfrukter och saltinlägg. Det är ingen åsikt, det är bara så det har sett ut historiskt på grund av vårt klimat. Problemet uppstår först nu när vi har en global storskalig köttindustri som vår tradition blir ohållbar. Konflikten mellan veganer och köttätare är en vattendelare. Jag vill visa på hur lätt det är att göra rätt, att laga god och hållbar vegansk mat utan att peka fingrar. Du behöver inte byta identitet eller kultur, du behöver bara lära dig att laga god vegansk mat. 

Vad har du för förhoppningar för Matkanalen?
Instagram i all ära men nackdelen är att jag främst når ut till folk som har sökt upp mitt konto. Folk följer inte ett matkonto om de inte är intresserade av mat. Om det är min primära kontakt med mina följare värvar jag inte så många nya. Matkanalen ger mig en plattform där jag kan nå folk som normalt sett kanske inte hade kollat på ett veganskt matlagningsprogram. Men finns det i tablån tror jag att chansen ökar att nyförvärv hittar dit. Vi måste ta den normala veganska maten till folket är för att det ska kunna normaliseras, och jag hoppas verkligen att Matkanalen blir en hit så budskapet når ut!

Förutom serien i Matkanalen, vad har du på gång härnäst?
– Just nu skriver jag på en ny kokbok som släpps i höst. I övrigt sätter vi upp en scen på tema vego/matsvinn på GastroNord. Jag släpper i samband med det webbkurser för proffskockar, det är en skitstor satsning. Vi har inte gått ut med det riktigt än så detta är breaking news. Tidigare åkte jag runt i landet och höll kurser för kockar, men det är dyrt och tar tid. Den kunskapen kan man dela med sig digitalt istället vilket sänker kostnaderna markant. Tanken är att prata om det på GastroNords scen och att vi ska utveckla kurser på just vegoämnet. Stora grejer är på gång och det väldigt mycket att göra just nu. Men du vet hur det är, den som inte gör något får ingenting gjort. 

Lanseringsdatumet av Matkanalen är planerat till den 1 april och kanalen kommer att ingå i ett antal av de största distributörernas baspaket samt kunna ses digitalt.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!