Oceanen är mindre än Pustervik men större än Studio HPKSM och har därmed tagit platsen som Göteborgs främsta medelstora scen.
1939 byggdes funkishuset i Majorna som då hade Göteborgs Oceaniska institut som hyresgäster. 66 år senare flyttade en ideell förening in i lokalen vars ändamål var att skapa ett kulturhus. Sedan dess har Oceanen varit en kreativ oas för såväl dans som annan scenverksamhet. Det är dock under de tre senaste åren som kulturhuset har fått sig ett rejält uppsving som en alternativ och oberoende musikscen i Göteborg. Kulturhusets bokare för nedervåningen, där klubb och bar finns, går under namnet Johan Calissendorff.
Efter att ha bott en tid utomlands kom Johan tillbaka till Sverige med vad han själv kallar “enorma” ambitioner om att starta en restaurang. Det hela resulterade i att han började plugga på Kulturverkstaden i Göteborg. Parallellt startade han även bokningsagenturen Valen Agency med sin nära vän Michael Christensen. Det var i samband med det som Johan kom i kontakt med Oceanen.
– Jag minns att jag tyckte Oceanen var något helt annat än vad jag tidigare hängt på här i Göteborg. Så när jag blev tillfrågad om att ta över producentarbetet blev jag superglad. Det var typ två och ett halvt år sedan.
Sedan dess har det gått snabbt och Oceanen har blivit en av de främsta medelstora livescenerna i Göteborg, med både nationella och internationella spelningar. Dock är det få som har hittat upp till Stigbergstorget och den lummiga innergården.
– Jag vill såklart att medvetenheten om Oceanen ska öka. Samtidigt jobbar vi ibland smalare än andra. Vi har heller inte de ekonomiska förutsättningarna att panga ut allt.
Hur ska ni få fler att hitta dit då?
– Jag har hela tiden haft en tanke om att det ska finnas en organisk utväxling på det. Om jag ständigt pushar mig att presentera bättre och ännu mer intressanta akter så kommer fler få upp ögonen för Oceanen, det är jag övertygad om, förklarar Johan och fortsätter:
– Det kanske inte ska gå så snabbt liksom, det känns roligare om människor får känna att de har ett ställe som andas deras uttryck och sen får ordet gärna spridas utan att vi behöver köpa marknadsföring externt.
Hur skulle du förklara Oceanen som ställe?
– Oceanen är som att släppa ner en osäkrad bomb in i finkulturens vardagsrum. Vad som helst kan hända. Jag tror på riktigt inte det finns så många lika roliga och intressanta arbetsplatser. Det är så sjukt mycket kompetens och pepp i den här byggnaden.
På frågan kring vilken typ av publik som håller till på Oceanen blir svaret tråkigt nog “mycket blandad”. Han förklarar att publiken går i samma linje som presenteras på scenerna.
– Bokar vi Mongolisk strupsång kommer det en sorts publik, är det hiphop från Umeå en annan, och postpunk från Göteborg en tredje. Men vår kärna är väl ändå en person som tycker om att utmanas och gillar när det är trångt och kanske skaver lite i kanterna.
Varför är det så många från norra Sverige som håller till på Oceanen tror du?
– Haha, det vette fanken – är det så? säger han förvånat och fortsätter:
– Vi hade ju en klubb tidigare som hette Klubb Norran. De bokade endast Norrlandsbaserade akter och det kanske satte en prägel på huset? Jag själv är från Sundsvall och grafikern på mitt kontor är från Skellefteå så det kanske är en omedveten avspegling av oss, eller så är det bara Göteborg som hyser ovanligt mycket folk från norr.
När det kommer till bokningar av band och musiker till Oceanen påvisar han att han känner ett slags ansvar. Dels för att ta tillvara på alla lokala akter som finns i närområdet men också att presentera ett varierat och jämställt program som inkluderar och går i linje med vad Oceanen står för. En röd tråd är annars kvalité och i vissa fall ett mer utmanande koncept än det som ger ekonomisk stabilitet.
– Att få möjligheten att röra sig fritt inom det spektrat är få förunnat och där känner jag mig oerhört privilegierad.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2018.