Dryck: Lura inte min mamma!

14:40 29 May 2013

vernissage-vin.jpg

Vad har Lasse Stefanz, Per Gessle och Tomas Ledin gemensamt? Deras låtar appellerar exakt lika mycket till min mamma. Må så vara. Hon väljer själv vilken musik hon tycker om, vilken radiokanal hon lyssnar på och konsert hon besöker. Det tänker jag aldrig lägga mig i. Men när dessa folkhemsambassadörer gör anspråk på att lirka min mamma runt deras slitna plektrumfingrar när det kommer till hennes val av vin då kan jag inte hålla mig. Låt min mamma vara!
Vinflaskan har blivit den nya nyckelringen, direktmarknadsföring anno 2010-talet (även om Gyllene Tiders boxvin ”Sommartider” hade känts mer innovativt till återföreningsturnén 2004). Jag har inget emot att kändisar stoltserar med sitt vinintresse, tvärtom. Låt oss prata om vad vi har i glasen, hur det smakar och vad vi äter till – för Guds skull, det är ju det jag brinner för! Men när innehållet i flaskorna helt saknar karaktär och identitet är behållningen som bortblåst.
Tillbaka till mamma. Hon skulle aldrig klaga om hon fick ett glas av Lasse Stefanz sötsliskiga ripasso, det ligger henne inte för, men bortsett från etiketten lämnar vinet inget spår i minnet. I princip alla viner i den här kategorin görs på sista sorteringens druvor och från de sämsta vingårdarna. Och smaken blir därefter. I Ledins ”Sommaren är kort Shiraz” kommer druvorna någonstans ifrån South Eastern Australia (slå upp det i en kartbok och försök lokalisera ett ursprung). Jag tvivlar på att Per Morberg själv kan pricka in regionerna i Chile där druvorna till hans viner odlas. Tvivlar på att han ens dricker dem själv. Konstigt nog är de här identitetslösa vinerna raka motsatsen till utvecklingen inom mat där råvara, producent, ursprung och hantverk är något de flesta idag bryr sig om. När ska vi sluta dricka hästlasagne?
För ett tag sedan hade en artist vinprovning på Popit.nu där ett av Kents viner hamnande högst. Mest för att det smakade som att det kom från Toscana, vilket det också gjorde. Synd bara att min mamma inte har någon koll på ”Blåjeans.”
                        
Bäst just nu

1. Grenache & grill
Sommarens grillviner görs som vanligt allra bäst på blends med druvan grenache. Oavsett om du väljer en snofsig Chateauneuf-du-Pape, en modern spanjor eller en basic Côte-du-Rhône (till exempel fantastiska 2009 Côtes-du-Rhône Villages Visan, 99 kronor) finns det sötintensiv blåfrukt att bli glad över.

2. Brachetto d’Aqcui
Årstiden och picknickens bästa vän görs på druvan brachetto. Det sötsyrliga, rosapärlande lättbubblet är både beroendeframkallande och livsbejakande på samma gång. Producenten Giacomo Bologna släpper behändiga halvflaskor den 1 juni för 75 kronor.

3. Sherry
Systembolagets utbud är inte mycket att hurra för men det ska inte få hindra oss att dricka mer sherry. Leta upp producenter som Emilio Hidalgo, Equipo Navazos och Lustao och välj en fino eller manzanilla till allt det där salta du dukar fram innan middagen.

4. Rémi Jobard Meursault Sous La Vielle 2010
Ibland måste jag bara ha i mig vitt bourgogne i stora klunkar. Gärna ungt, inte för klumpigt och helst inte så förbannat dyrt. 329 kronor på bolaget är vad man i sammanhanget brukar rubricera: ”Fynd!!!”.

betyg: 1 Lagom till sommaren lanserar folkhälsoambassadören färdigblandad rom & cola på burk. Precis vad den svenska dryckes-kulturen behöver, eller?

Texten publicerades i pappersutgåvan av Nöjesguiden, nummer 5/2013

Stad: 
Kategori: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Five Guys

Hundratals art directors och copywriters har tagit ut föräldraledighet för att köa till Five Guys under premiärveckan. Lever det upp till hypen?

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!