Drömmar av plast

10:48 20 Nov 2019

33 år efter att Nintendo Entertainment System lanserades i Sverige är konsolen återigen aktuell – tack vare en liten men växande homebrew-scen. Nöjesguiden har pratat med en svensk homebrew-utvecklare som gör succé på Kickstarter.

Den 1 september 1986 började en japansk plastlåda fylld med elektronik säljas i svenska butiker. Den grå plastlådan må ha sett oansenlig ut, men effekten den hade på kommande generationer av unga – och den digitala underhållningen i stort – var enorm. Nintendo Entertainment System (NES), som den kom att kallas utanför Japan, markerade starten för en ny popularitetsvåg för tv-spel.

Ellen Larsson, inflyttad göteborgare, var en av dem som drabbades av NES. 1992 hittade hon en NES-konsol under julgranen, tillsammans med spelet Castlevania 3. Där och då föddes ett livslångt intresse, som inte stannade vid att enbart handla om att konsumera spel.
– Jag skulle tro att samma vecka stod det klart för mig att jag inte bara ville spela nintendospel, utan också göra dem. Jag tror många överger sina tidiga barndomsambitioner men jag höll fast vid dem, och nu är jag här och förverkligar dem.

Idag försörjer sig Ellen som frilansande designer med många strängar på sin lyra – flera av vilka kan spåras till spelintresset. Hon gör musik, programmerar, skapar mäktig pixelgrafik och skapar både spel- och leveldesign. Genom ett internetforum lyckades hon få kontakt med programmeraren Donny Phillips, och nu är de båda aktuella med sitt eget spel. Project Blue, som Donnys och Ellens spel heter, påminner om några av spelhistoriens mest klassiska titlar. Och faktum är att det inte utvecklats till Playstation 4, Xbox One eller PC – utan till Nintendo Entertainment System. 33 år efter att NES-konsolen lanserades, och 24 år efter att konsolen slutade tillverkas, är den nämligen fortfarande aktuell.

Anledningen är en liten, aktiv och växande scen som sysslar med så kallade homebrew-utveckling. Det är som en slags blandning av tv-spelsarkeologi och kulturnostalgisk gärning som gör att vem som helst med rätt uppsättning färdigheter kan producera spel till gamla tv-spelskonsoler. Ellen förklarar.

– Det har tagit onlinecommunityt decennier av reverse engineering, verktygsutveckling, testdemos, wikiförfattande och så vidare att nå till en punkt där det har börjat bli en praktisk möjlighet för flera att börja utveckla fullskaliga spel.

Ellen och Donny lanserade en crowdfunding-kampanj för att kunna göra fysiska kopior av Project Blue. Och efterfrågan har visat sig vara hög. Kickstarter-kampanjen har i skrivande stund dragit in nästan tre gånger så mycket som utvecklarna bad om.

Den där vågen som föddes av en grå plastlåda i september 1986 har egentligen aldrig slutat skölja över världen. Många är vi som växte upp med och formades av den. Men det är inte alla som gjort som Ellen, som nu sluter cirkeln på ett perfekt sätt.
– Dels så finns det en radikal och lockande möjlighet i att faktiskt vara med och omformulera vad denna grej, NES alltså, innebär, säger Ellen. Vad som innefattas i upplevelsen att spela NES-spel och vad för sorts kulturuttryck som yttras därigenom. Den hade ju enorm kulturell signifikans särskilt på 80-talistgenerationen, så det är kul att vända på pannkakan och göra det till ett kommunikativt kretslopp istället. 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 11, 2019.

0 Kommentera