Deras affärsidé – att ge bort gratis pengar

Redaktion 09:43 19 Aug 2020

Sedan lanseringen i mars har Whossa nått över 10 000 användare, och delat ut 3 500 vinster. 

Personligen stötte jag på en hel del skepsis och motstånd när jag började använda spelappen Whossa under våren. Motargumenten att det skulle röra sig om ett pyramidspel, seriös insamling av värdefull information och inte minst att "man aldrig vinner" fick mig vid flera tillfällen att vackla. Men efter ett par vinster blev beroendet allt större, och när jag nådde tredjeplatsen på turtoppen en vacker dag mitt i juli och kammade hem en tusing var alla tvivel en minne blott.  

Whossa är en mobil spelplattform baserad på en innovativ affärsmodell där spelarna får vara med och dela på annonsintäkterna.
– Företaget erbjuder ett tryggt och roligt vardagsspelande som inte kostar pengar och som inte innebär risk för spelberoende eller skuldsättning, säger Fredrik Östergren, VD på Whossa, och menar också att de genom att begränsa speltiden till några minuter per dag inte heller blir en beroendeframkallande tidstjuv.

 

"Genom att ge hälften tillbaka bidrar vi till en mer rättvis och rimlig balans på den digitala arenan."
 

Hur går det ihop då, rent ekonomiskt? Hälften av plattformens annonsintäkter ges till spelarna i form av vinster, och fem procent delas ut till ideella organisationer. Den resterande delen använder Whossa för att investera i snabb tillväxt, först i Sverige och därefter på internationella marknader. Rent spelmässigt påminner appen om Svenska Spels digitala trisslotter, med tillägget att du skrapar drygt hälften av lotterna tillsammans med dina Whossa-vänner. I det senare fallet delar man på vinsten.

Företagets styrelseordförande Stefan Persson, tidigare ansvarig för Postkodslotteriets digitala del, drar det så långt som att Whossas affärsmodell faktiskt leder till en mer rättvis digital värld.
– Idag ger miljarder människor bort tid och värdefulla personliga data till ett fåtal dominerande företag. Jättarna gör enorma vinster, men de som bidrar med råvaran får mycket lite tillbaka. Vi ser det som en orättvis och ohållbar exploatering. Genom att ge hälften tillbaka bidrar vi till en mer rättvis och rimlig balans på den digitala arenan.

En första version av appen lanserades i mars 2020 och under den första perioden kommer den maximala vinsten att vara begränsad till 100 000 kronor. Inom en snar framtid kommer den emellertid att ökas till en miljon.

Du hittar denna och många fler artiklar på ämnet karriär i nummer 8 av Nöjesguiden 2020.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 08, 2020.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!