Blocket –inte om copywritern själv får välja

11:29 29 Apr 2008

Vissa tror att det är lätt att skriva reklamtexter. Många inser att det är skit-svårt.

Vissa tror att det är lätt att skriva reklamtexter. Många inser att det är skit-svårt. Nöjesguiden lät fyra professionella copywriters möta verkligheten
i vad som visade sig vara en rätt klurig utmaning, att lyckas publicera en säljande text på Blocket.

När min bror och jag var små bländades jag allt som oftast av hans säljteknik när vi lekte ”byta pengar”. Han lyckades övertala mig att de ”stora klumpiga” femkronorna inte var värda ett jota och leken ledde till att jag samlade på ”små söta” tioöringar fram till 1993, då myntet upphörde som giltigt betalningsmedel. Hans känsla för affärer nådde sin kulmen när han sålde min älskade Bert-docka till grannarna för den astronomiska summa en tiokronorssedel innebar på den tiden. Resultatet av försäljningen blev att han efter många tårar från min sida och många ”ajabaja” från vår mors sida fick lomma över till familjen Runering och häva köpet. Poängen är att han lyckades. Med lite övertalningsförmåga kan man sälja i princip vad som helst. Skillnaden idag mot när jag och min bror var små är att en stor del av den privata försäljningen har flyttat ut på Internet.
Marknadssajten Blocket började som en regional liten prylmarknad i Fjälkinge utanför Kristianstad 1996. Idag läggs det varje dag upp 15 000 nya annonser på sajten. Själv är bäste dräng tänker Svensson och skriver efter eget huvud en snärtig säljtext för att få ut så mycket som möjligt för den där franska stålvispen som aldrig använts. Och Svenne är inte ensam. En undersökning från 2007 visar att varannan svensk har köpt eller sålt någonting på Blocket och varje år annonseras prylar och tjänster till ett värde av den sinnessjuka siffran 161 miljarder kronor ut på sajten. Men alla lyckas inte riktigt lika bra med sin säljteknik. Man behöver inte leta länge för att hitta grammatiska klavertramp, syftningsfel och rena dumheter, även om man skulle bortse från felstavningar som ”Få en fast pris på din flytning” och särskrivningar som ”kassa register”. Men hur enkelt är det egentligen att skriva en säljande text utan att slå dubbelknut på sig själv?
David, Anders, Adam och Kalle jobbar alla som copywriters och fick i uppdrag att skriva en annonstext till varsin ganska värdelös pryl. För att göra det hela lite intressantare lade vi upp prylarna på Blocket också, för 50 spänn styck. Om inte annat så för att finansiera Nöjesguidens nästa smygläsning.
Vilka är de vanligaste felen en oerfaren copywriter gör?
Anders: Att man glömmer vem man pratar till och utgår ifrån att folk är intresserade.
Kalle: Förstår inte vad man ska berätta. Eller varför. Eller förstår inte att mottagaren är helt ointresserad av att höra vad man vill säga. Till exempel att det var 20:e minut läggs ett golv från Forbo Forshaga. Vem bryr sig, förutom Forbo Forshaga själva?
David: I Blocket-sammanhang är det förmodligen att stava fel och särskriva. Ingen kommer medvetet att söka efter din Vovlo 240 eller dina kläd hängare.
Finns det några tricks som alltid funkar?
Anders: Ärlighet.
Kalle: Vet inte. Men att sälja starka varumärken är alltid enklare. Då kan reklamen se ut lite hur som helst, men ändå funka bra.
Adam: Jag har alltid varit svag för “Klicka här” i gamla hederliga gif-banners.
Vad bör man tänka på när man skriver en annons?
David: Ett innehåll i texten som drar till sig sökningar (ingen söker förmodligen på ”sparbössehund”), en catchy rubrik som gör att man klickar på den och en kul twist i texten som kan få annonsen att sprida sig mer än bara till den som är inne och söker aktivt.
Det visade sig dock rätt fort att Blocket har ett ganska starkt immunförsvar mot de erfarna försäljarnas knep och förbehåller sig rätten att inte godkänna annonser som innehåller orealistiska erbjudanden eller som kan verka stötande. Ett immunförsvar man kanske kunde önska även fungerade mot syftningsfel och särskrivningar. Tre av fyra annonser vi skickade in blev helt eller delvis refuserade då de bröt mot sajtens regler på ett eller annat sätt. Anders var den som lyckades klart bäst med utmaningen då han inte bara var den enda vars text blev publicerad i sin helhet utan även kammade hem 35 kronor för “Linda Bengtzings sovrumslampa”. Problemet enligt proffsen själva var att produkterna är så pass vanliga, för att inte säga skitdåliga. De blev tvungna att tänja lite extra på gränserna för att om möjligt sticka ut. En chansning som tyvärr inte gick hem i detta forum.
Är det en vanlig svårighet man ställs inför, att framställa vanliga produkter på ett intressant sätt utan att tänja för mycket på gränserna?
Kalle: Om kniven på Blocket hade varit ett skarpt läge hade jag nog funderat minst en vecka. Nu blev det någon timme. Men i grunden hade jag nog resonerat på samma sätt, fast under längre tid. Hur kan man vinkla det på ett annorlunda sätt?
David: Utan de tricksen är jag ju chanslös.
Anders: Jag vann därför att jag tog uppgiften på allvar och inte försökte göra det till en uppvisning av mig själv och mina eventuella färdigheter som humorist. Jag gav den här utsökta lampan en liten bakgrundshistoria, en associationsvärld, som ökar dess värde och attraktionskraft hos valda delar av målgruppen. Sen att jag ljög är naturligtvis mindre klädsamt i sammanhanget, men belyser kanske behovet som nästan alla företag har, att berätta någonting särskiljande om sig själva.

Deltagarnas Blocket-annonser


Namn: David Sundin, Great Works
Objekt: Sparbössehund
Annonstext: Magisk hund
Nu säljer av personliga anledningar dessvärre jag min älskade sparbössehund ”Rambo” som är perfekt för dig som vill lägga undan lite pengar varje månad och se dem växa till ett större kapital. Med den här sparbössan har jag bland annat sparat ihop till produkter som Nintendo Wii, Playstation 3, World of Warcraft, iPhone, märkeskläder, trumset, hundvalp, konsertbiljett, moped och mycket annat kul! Sparbössehunden har en springa på ovansidan, inte helt olik en tjejs men tvärtom mot på tjejen är den placerad på ryggen där man kan föra in de pengar man vill spara.
Hör gärna av dig om du har frågor eller behöver fler bilder för att fatta ditt beslut.
Resultat: Refuserad

Namn: Kalle Rinaird, frilansande copywriter
Objekt: Kökskniv från IKEA
Annonstext:
Historiskt intressant objekt säljes oerhört billigt.
Med denna magnifika pjäs skar jag mitt första isterband 1998. Och den har varit med om andra historiska händelser. Till exempel användes den när min katt avlivades av mig själv.
Resultat: Refuserad

Namn: Adam Reuterskiöld, copywriter på
Saatchi & Saatchi
Objekt: Mikrofon
Annonstext: Mikrofonkåt!
Designad japansk mikrofonklassiker som även kan användas för massage. Köp idag, imorgon kan den vara borta. Ring eller skicka ett mail för mer info. Fungerar utmärkt för Idol, Madonna, Sex Pistols, Britney Spears och Justin Timberlake.
Sladd på köpet. Helt felfri. Slumpas för 50 kronor på grund av utlandsresa!!
Resultat: Godkänd i något censurerat skick. Ordet ”kåt” gillades inte.

Namn: Anders Tempelman, copywriter på Tempel
Objekt: Neonlampa
Annonstext: Linda Bengtzings sovrumslampa.
En klassisk amerikansk neonlampa som tidigare lyst upp Linda Bengtzings sovrum säljes till högstbjudande.
Resultat: Såld för 35 kronor. Grattis Anders!

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!