Den ideella föreningen Spelhjälpen försöker kombinera tv-spel med välgörenhet.
Lilla hamnstaden Bodrum i sydvästra Turkiet var fram till i september 2015 mest känt för de antika ruiner staden byggts ovanpå. Men efter den där höstmorgonen för två år sedan är det en tre år gammal syrisk flyktingpojke som mest förknippas med staden. Pojken hade drunknat när gummibåten hans familj flydde i kantrade, och när bilderna på hans uppspolade kropp kablades ut över världen blev det en ögonöppnare för hela världen. Situationen i Medelhavet var ohållbar. Något måste göras.
“Som med Musikhjälpen fast med spel”
Göteborgsbon Adrian Madden var en av de som bestämde sig för att försöka göra skillnad. Han samlade ihop en grupp likasinnade och började planera för ett spelevent med välgörenhetsfokus. Tillsammans grundade de Spelhjälpen.
– Det är som Musikhjälpen fast med spel, säger Jonna Pandie.
Jonna Pandie och Mick Björkman har båda varit engagerade på ett eller annat sätt i Spelhjälpen sedan starten. De event som Spelhjälpen framför allt sysslar med är dygnslånga liveströmmar där inbjudna gäster spelar olika sorters tv- och datorspel. Genom donationer och auktioner samlas pengar ihop under dygnet. Sammanlagt har den lilla ideella föreningen genererat mer än 300 000 kronor till organisationer som Läkare utan gränser, Ung cancer och Kvinna till kvinna.
– Vi har ju ingen enorm tittarskara som typ AGDQ men trots det har vi ju dragit in över en kvarts miljon till välgörenhet, säger Mick. Det är helt fantastiskt.
AGDQ, eller Awesome Games Done Quick, är en till synes supersmal företeelse som rönt enorm uppmärksamhet de senaste åren. Här samlas några av världens bästa speedrunners för att visa upp exakt hur snabba de är i sina respektive favoritspel. Det amerikanska välgörenhetsevenemanget har under sina sju år samlat ihop mer än 12 miljoner dollar.
Spelkulturen och communityt är på många håll mest känt som en hård och ogästvänlig miljö. Förutom den hårda stämningen i spelen och i de online-rum som omger dem har spelcommunityt också givit upphov till en av senare års värsta näthändelser. Det som kom att kallas ”Gamergate” var ett politiskt motiverat hatdrev mot framför allt kvinnliga spelutvecklare, speljournalister och spelare. Men kanske är det också just den hårda, giftiga stämningen som legat till grund för det som händer nu.
– Jag tror att en anledning kan vara att många inom spelvärlden vill visa att vi kan vara kärleksfulla och leda till positiva saker, som kontrast till allt negativt man konstant ser och hör om just gamingkultur, säger Jonna.
AGDQ och Spelhjälpen är bara några i mängden av välgörenhetsinitiativ med spelkoppling som vuxit fram under 10-talet. ”Humble bundle” är ytterligare ett initiativ som började som ett sätt att sälja indiespel i paket och låta kunden själv sätta priset – där en del av vinsten sedan gick till välgörenhet. Humble Bundle har fått enorm uppmärksamhet och spridning, och till dags dato samlat ihop mer än 100 miljoner dollar till välgörande ändamål. I sammanhanget är Spelhjälpens insamlingar lite blygsammare, men Mick och Jonna minns ändå vilken enorm känslourladdning det var första gången de krossade 100 000-kronorsgränsen.
Och även om Jonna och Mick är lite mer ödmjuka och realistiska i sina målsättningar så är det tydligt att ambitionen, att fortsätta hjälpa, är stark. Responsen har inte bara varit fin från spelhåll. Spelhjälpen uppmärksammades nyligen under Nätängel-galan, där föreningen tog hem pris som Årets ideella nätängel. Drömmen, enligt Mick, vore att kunna syssla med Spelhjälpen på heltid.
– ...och att vi fortsätter att växa och dra in pengar dit det behövs och få vara en del av den varma och goa gemenskapen som spelkulturen kan vara!
Läs även: Hanapee är ambassadör för Musikhjälpen.