Dyra tillstånd och geografiska restriktioner håller på att skjuta den hyllade food trucks-trenden i sank.
2015 utfärdade Stockholms trafikkontor 96 separata tillstånd till food trucks runt om i stan. Sedan dess har siffran sjunkt hela vägen ner till 59. Mycket beror på den chockhöjning som genomfördes förra året. Från att ha kostat 12 000 kronor om året till att nu kosta 30 000 kronor om året. Det är en markant höjning som har gjort det svårt för många food truck-företag att överhuvudtaget kunna gå runt ekonomiskt.
Det är inte bara i Stockholm som food trucks-trenden möter byråkratiskt motstånd. Under 2016 har bar ett ynka tillstånd utfärdats i Malmö, mycket på grund av en liknande höjning av årsavgiften som i Stockholm.
Fredrik Melin, vice ordförande i intresseorganisationen Stockholms foodtrucks, är inte alls nöjd med utvecklingen. I en intervju med Sveriges Radio berättar han om hur det är att inte få stå där publiken faktiskt finns.
– Om man tänker hela citykärnan från Kungsgatan och ner mot vattnet och Slottet, där får vi inte vara. Sen blev det ganska trångt på de attraktiva platserna, Stockholm är inte så stort som man tror. De har inga riktiga argument heller för att vi inte ska få göra det. Att vi skulle hindra trafik och liknande. Vi får bara använda parkeringsplatser som är för alla, lapplisorna kontrollerar oss minst en gång varje gång vi stannar, så det är bara skitsnack, säger han i intervjun.
Läs även: "Stockholms 10 bästa food trucks"