Young Nudy & Pi’erre Bourne – Sli’merre

levi hielle-bergstrom 00:00 10 May 2019

Kollaborativa album har alltid varit en innovativ del av hiphopen. Blackout!, Watch the Throne och What A Time to Be Alive är bara några exempel på samarbeten som etsat sig fast i musikhistorien. Pi’erre Bourne har sedan Magnolia släpptes utmärkt sig som den kontemporära hiphopens mest kreativa producent. Hans beats har banat vägen för artister som Lil Uzi Vert, Playboi Carti och 6ix9ine. Bourne har varit med och producerat Young Nudy sen hans karriär tog fart 2016, så att de nu återförenas på Sli’merre är naturligt. Nudy har, förutom att vara 21 Savages kusin, gjort sig ett namn genom sina släpiga texter som osar av Atlantaslang. Det är utan tvekan Nudy som har mest att bevisa på Sli’merre

Redan på första spåret, Long Ride, så tar Nudy plats på ett uppfriskande sätt. Det krävs koncentration för att hänga med i hans udda och intensiva sätt att hantera beatet. Trots att Bournes produktioner genomgående håller en exceptionell kvalité så sticker Sunflower Seeds och Gas Station ut. Båda är exempel på när det mjuka och nedtonade låter Young Nudy nå sin fulla potential. Mister, där den ovan nämnda kusinen 21 Savage gästar, är dock i slutändan albumets bästa låt.

Synergin mellan Pi’erre Bournes stundvis geniala beats och Young Nudys autenticitet är omöjlig att förneka. Nudy har aldrig låtit såhär bra och Bourne försvarar sitt unika sound med elegans. Sli’merre visar att den kontemporära hiphopen blomstrar av mångfald och kreativitet.