Det är ett förföriskt och sensuellt sound som Grammy-nominerade singer-songwritern Victoria Monét släpper lös på Jaguar II. På uppföljarplattan till pandemisläppet Jaguar levererar Monét glammig pop/r’n’b med delikata sånginsatser och rivigt livebandsarrangemang. Dessvärre lyckas hon inte helt mäta sig med sitt föregående projekt.
Om Jaguar var discopopsinfluerad (á la de flesta större popsläpp under 2020/21) så är uppföljaren Jaguar II mer tillbakalutades och har en annan coolhet över sig. Det är ett dekorativt projekt och inslagen av liveinstrument förgyller verkligen plattan. Monét bidrar till något av den högst välkomna trenden, som kommit under året, att artister använder sig av mer prominenta liveinslag i sina album. Det river till och är otroligt uppfriskande att faktiskt få höra alla instrument få möjlighet till att ta plats.
På låtar som How does it make you feel, Hollywood och Good Bye slår Monét huvudet på spiken och levererar exklusiva låtar med himmelska produktioner. Här lyser hon verkligen och i stark Monét-anda visar hon upp vilken typ av musikalisk konstnär hon är. Hon är en stjärna som ofta har arbetat bakom några av världens största artister, som exempelvis Ariana Grande. Därför är det häftigt att höra henne ta plats och leverera själv på det här sättet.
Där det dessvärre fallerar är att det stundvis blir något enformigt. Allt från musiken, produktionerna och sången håller en hög nivå men det känns något för safe. Anledningen till att de låtarna jag tidigare nämnde lyfts fram, är för att de sticker ut och bjuder på dynamik. Det är just den bristen på dynamik som gör att Jaguar II som helhet placerar sig snäppet lägre än sin föregångare, trots att standout-låtarna på den här plattan objektivt sett är betydligt starkare.