The Plastic Pals – Psychic Reader

Tina Rosenfink 00:00 11 Nov 2018

Stockholmsbaserade The Plastic Pals är aktuella med albumet Psychic Reader. Mitt i en spooky period av halloweenfester, seanser och pumpor så fångas min nyfikenhet av albumnamnet Psychic Reader. Till min stora besvikelse är inte detta en Halloween-skiva utan en vanlig skiva. Efter att jag insett det och återhämtat mig från besvikelsen är jag redo att ta in The Plastic Pals på nytt.

Bandet har inspirerats av glamrock, ska och 70-talssoul - en kombination som fungerar mycket fint tillsammans. Det låter liksom lite gubbigt men på ett härligt sätt. Mina favoriter på albumet är öppningsspåret Cat On A Hot Tin Roof, Riding With Elvis och Shame the Devil. Någonting som de här tre låtarna har gemensamt, förutom att vara extra svängiga och bra, är att de är runt tre minuter långa. Resterande spår på Psychic Reader är riktigt långa. Jag är en sann förespråkare för korta låtar, är det så fel?

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.