The Drums – Jonny

Isabella Boström 14:39 18 Oct 2023

Det är en avklädd Jonny Pierce som poserar på omslaget av The Drums sjätte album Jonny. Och med all rätt, för det är just det som det nya albumet är: naket. Musikverket består av 16 spår och är mer än bara en samling låtar. Sångaren Jonny Pierce tar med oss på en introspektiv resa genomsyrad av rå sårbarhet med teman som läkning, självupptäckt och barndomstrauman som följer med en genom livet.

Öppningsspåret I want it all tar oss in i The Drums bekanta atmosfär med poppiga refränger och Pierce klara röst. Melankoliska texter fyllda med längtan leder oss in i ett landskap präglat av en moders frånvarande kärlek - den kärlek som i en perfekt värld ska vara rotad och självklar. Redan vid första lyssningen rycks jag med och får lust för att trycka på repeat när låten lider mot sitt slut.

Isolette är näst på tur och det blir svårt att sitta still. Det andas elgitarr, snabba trummor och synt. Den livliga rytmen är lika dansant som på deras debutsingel Let’s go Surfing.

Better tar oss vidare till en sårbar plats, en plats där den man älskar är orsaken till det som gör ont. "But my solitude loves me better than you", sjunger han. Obesvarade känslor som föder en smärtsam ensamhet så påtaglig att händerna nästan kan greppa tag om den.

Better flyter sömlöst över till spåret Harms där bristen på en mors kärlek tas upp igen, ilskan som följer och det som går förlorat när den viktigaste lärdomen i början på livet inte ges.

Skivans mest överraskande ögonblick är nog när rapparen Rico Nasty lånar ut sin distinkta röst till Dying. De två artisterna får det att fungera med Ricos lite mer direkta, självständiga texter som står i skarp kontrast till Pierces återkommande och melankoliska sång All my life dying.

Albumet Jonny är definitivt värt en lyssning även om det inte är en wow-faktor på det och vissa låtar på skivan sätter sig inte på minnet, förmodligen på grund av att de inte utmärker sig från sånt man hört tidigare inom genren. Det som gör att det sticker ut från The Drums tidigare verk är just allt det intima och introspektiva som skapar en mänsklig prägel som är sällsynt att hitta. Det här är Pierces brev till sina tidigare jag och det är mäktigt att ta del av.